Eerste bericht uit Wenen

13 05 2015

Hallo allemaal! Eindelijk dan een eerste bericht vanuit Songfestivalhoofdstad Wenen. Het ziet er hier vooralsnog allemaal top uit, van het appartement tot het perscentrum tot de sfeer in de stad. “I just said: it’s better than Copenhagen!”. Laten de mooiste twee weken van het jaar maar beginnen.

Allereerst even een toelichting – voor diegenen die het nog niet wisten – waarom ik nu pas weer mijn hoofd boven de grond uit steek. Ruim twee weken lang ging het alleen maar om het inleveren van mijn thesis, wat gelukt is, althans, ik ben ver genoeg dat ik op zondagochtend met een gerust hart de trein naar Wenen kon pakken.

Jill kwam met me mee. Zij was naar Budapest gevlogen omdat dat vanuit de VS vele malen goedkoper is dan naar Wenen vliegen. En een treinticket tussen die twee steden kost maar dertig euro (retour!). Zondag arriveerde ik dus al in het appartement, maar nog steeds kon ik me niet op het Songfestival richten, want ik stond ingepland bij mijn andere baan op Tennis Magazine om daar de finaledag van het toernooi in Madrid te volgen.

Maandag had ik dan eindelijk gepland mijn eerste update te leveren, maar juist op dat moment werd onze server getroffen door een nare cyberaanval, waardoor onze websites een tijdlang offline waren. We hopen dat deze trieste figuren er snel mee ophouden en ons vanaf nu ons werk laten doen!

Een fantastische setting

Vorig jaar brachten we onze dagen door in een appartement ver weg van de arena, en amper groot genoeg voor twee personen, laat staan voor vier. De huidige locatie is echt fantastisch. Hulde aan Erik Bolks voor het vinden van het ideale appartement, met twee verdiepingen, twee slaapkamers, een ruime keuken + woonkamer, en een badkamer met een ligbad. Niet dat we onszelf veel tijd gaan gunnen om daarvan te profiteren, maar toch.

De locatie is ook beter dan ooit tevoren. Op een minuut lopen ligt een winkelcentrum, met een supermarkt en diverse eettentjes. Nog een minuutje verder ligt de U-bahn van Wenen, die je binnen tien minuten met een rechtstreekse verbinding naar de Stadthalle brengt. Die route namen we gisterochtend voor het eerst, nadat Dennis met een vroege vlucht vanuit Schiphol was aangekomen.

Onderweg bleek wel dat we allemaal nog even tijd nodig hebben om in de stemming te komen – allemaal, behalve Erik, die hier al sinds vrijdag is en niet kan wachten tot het begint. Jill worstelt nog met de laatste restjes jetlag, ik moet de thesis nog uit mijn hoofd rammen en bij Dennis heerst het dubbele gevoel dat hij door Wenen de laatste competitiewedstrijden van Feyenoord niet kan verslaan.

Die gevoelens verbleken echter zodra je die magische pas om je nek hebt hangen en de arena van het festival binnen loopt. We zijn er! Wéér! Met z’n allen! En we gaan er twee topweken van maken. De eerste dag was misschien nog een tikje chaotisch – we moesten uit zien te vinden waar alles precies zit, Dennis was zijn microfoonkabel vergeten en ook de EBU moest af en toe nog wakker worden – maar alle begin is moeilijk. Ook voor Trijntje.


Acties

Information

Geef een reactie

