Bij Australië voel ik me thuis

17 03 2015

Het was het weekend van Australië. De band JTR vertegenwoordigde de Aussies in de finale van Melodifestivalen, en anderhalve dag later presenteerde Guy Sebastian zijn Songfestivallied voor Wenen*. Na jarenlang hunkeren krijgt het songfestivalgekke volk dit jaar alles wat z’n hartje begeert.

JTR

Ik voel al geruime tijd veel sympathie voor de Australiërs. Dat is begonnen in 2011, toen ik stage liep bij de Australische songfestivalwebsite ESC Daily. De redactie van die site is internationaal, met mensen uit alle hoeken van de wereld, maar de oorsprong en de focus liggen Down Under. Van mij en van alle redacteuren werd verwacht om, waar mogelijk, de Australische invalshoek bij het Songfestivalnieuws te vinden.

In de jaren na mijn stage bleef ik hangen bij ESC Daily en ontstond het partnerschap met ESF Magazine. En toen kwam 2014, het jaar dat de Australiërs buiten mededinging meededen. Wat een fantastische ervaring, zowel voor ESC Daily als voor mijzelf! De persconferentie en de interviews met de Australische delegatie vormden één van mijn absolute hoogtepunten in Kopenhagen. De mensen waren sympathiek, en oprecht blij om ons daar te ontmoeten – en dat maken we ook wel eens anders mee.

De verstandshouding met de AVROTROS blijft namelijk, ondanks enkele verzoeningspogingen van onze kant, moeizaam. Dat maakt het lastiger om mij echt thuis te voelen bij de Nederlandse delegatie, waar ik officieel ook geen deel van uit maak. En dus voelde de Australische delegatie vorig jaar als een warm bad, als mijn surrogaat thuisland.

Met die blik keek ik zaterdag ook naar Melodifestivalen. Met ESC Daily hadden we de deelname van de Australische band JTR (zie foto) op de voet gevolgd. Ik merkte een lichte tinteling in mijn huid toen de jongens het podium opkwamen – bijna dezelfde tinteling die ik vroeger voelde als ik voor de tv zat en Nederland was aan de beurt. ‘Building it up’ was niet eens mijn favoriete liedje uit de show, maar toch was dit ‘mijn’ inzending.

Met een échte deelname van Australië in mei kan het bijna alleen maar mooier worden. Natuurlijk zal de Australische delegatie een drukker programma hebben dan vorig jaar, en misschien niet meer zo uitgebreid de tijd voor ons kunnen nemen. Dat is ze bij voorbaat vergeven. Ik hoop wel dat we erin slagen Guy Sebastian te spreken – en stiekem koester ik de droom dat Julia Zemiro aanschuift in onze talkshow.

En de inzending zelf? Ik was vroeger al fan van de band Planetshakers waar Guy Sebastian deel van uitmaakte. En nadat ik zijn album ‘Madness’ op advies van Jill Guthrie had geluisterd, werd ik helemaal enthousiast. ‘Tonight Again’ lijkt mij een ijzersterke inzending. Zou het kunnen? Een overwinning, en daarmee ook een nieuwe deelname?

Ik sta straks in Wenen vierkant achter Australië. Maar ik supporter even goed voor Trijntje, en voor de Nederlandse delegatie onder leiding van AVROTROS. Omdat zij de afgelopen jaren het Songfestival weer serieus hebben aangepakt. En omdat ik hoop dat ik me ooit in de toekomst weer écht Nederlander mag voelen.

Steef van Gorkum

*En dan was er ook nog de Australische zangeres Katrina Noorbergen die meeschreef aan het Russische nummer ‘A Million Voices’.


Acties

Information

Geef een reactie

