Hongaarse voorronde geroemd maar ook beschimpt

11 02 2015

De Hongaarse voorronde A Dal is een groot succes. Het strak georganiseerde televisieprogramma levert nationale radiohits voor veel deelnemers, en internationaal songfestivalsucces voor de winnaar. Toch is er ook kritiek op het ondemocratische karakter van de voorselectie.

Door: Steef van Gorkum

A-Dal-2015

Wie vanuit commercieel oogpunt kijkt, kan niet anders dan lovend zijn over de ontwikkeling van A Dal (vertaling: “The Song”). De kijkcijfers rijzen elk jaar opnieuw de pan uit. Liedjes als ‘We All’ van Bogi en ‘The Last One’ van New Level Empire waren vorig jaar maandenlang op de radio te horen.

Ook op het Eurovisie Songfestival is de ster van Hongarije rijzende: sinds 2011 ontbraken de Hongaren niet in de finale, en de afgelopen twee jaar haalde men zelfs de top 10. Verrassend is het dan ook niet dat omroep MTVA naar eigen zeggen ‘trots’ is. “Niet alleen op het succes van de voorronde, maar ook op de resultaten op het Songfestival,” laat de omroep in gesprek met ESC Daily optekenen.

Ervin Juhász, Hongaars Songfestivaljournalist, heeft wel een verklaring voor het succes. “A Dal is een enorm platform om je muziek te promoten. Liedjes worden gegarandeerd een hit in eigen land. Geen wonder dat alle goede artiesten staan te trappelen om mee te doen.” András Kallay-Saunders was vorig jaar één van die grote namen. Hij bracht Hongarije naar de vijfde plek in Kopenhagen – het beste resultaat van Hongarije op het Songfestival sinds Friderika Bayer in 1994.

Kallay-Saunders werd door televoters verkozen uit een select groepje van vier kandidaten. Over zijn winst in A Dal hoorde je destijds niemand klagen, maar de manier waarop de vier superfinalisten tot stand kwamen, was nogal dubieus. Op papier mochten televoters tijdens de kwartfinales en halve finales evenveel qualifiers kiezen als de vakjury. Maar omdat de jury steevast dezelfde liedjes de hand boven het hoofd hield, had de publieksstemming uiteindelijk geen enkele invloed op de uitslag.

Rakay PhilipToneelstukje
Het leidde tot veel kritiek op de vakjury. Opinieblad HVG pakte groots uit met een artikel getiteld Zitten we naar een toneelstukje te kijken? Met name omroepbaas en juryvoorzitter Philip Rakay (foto) moest het daarin ontgelden. Juhász vindt de term ‘toneelstukje’ overdreven. “De perfecte formule bestaat niet. Uiteindelijk draait het erom dat het juiste liedje wint en dat is vorig jaar gebeurd. En voor de rest geldt: ook als je niet bij de laatste vier zit, kun je een enorme hit scoren.”

In 2013 had het er overigens alle schijn van dat de vakjury bewust rekening hield met televoters. ByeAlex werd aanvankelijk door de jury genegeerd, en televoters moesten hem in leven houden. Bij de allerlaatste schifting besloten de juryleden (o.a. Ruzsa Magdi) om hem toch naar de superfinale te sturen. In Malmö kwam het vervolgens allemaal goed voor Hongarije, met een onverwachte tiende plaats.

Dit jaar is de A Dal formule lichtelijk aangepast. Kijkers kunnen via de app op hun smartphone direct invloed uitoefenen op de juryscores. Daar staat tegenover dat de jury nu vijf van de zes qualifiers bepaalt, en televoters daar nog slechts één lied aan toe kunnen voegen. “Ons doel was om het publiek in een vroeger stadium in de uitslag te betrekken,” laat de MTVA weten. “Bovendien willen we de artiesten dit jaar uitdagen hun performances tijdens de show te verbeteren. Als ze iets doen met het commentaar van de jury, kunnen ze de volgende week wellicht beter scoren.”

Juhász juicht de hervormingen toe. “Je ziet dat de mensen thuis steeds meer invloed krijgen. In 2012 werd de uitslag nog voor 100% door vakjury bepaald. Nu wordt via de app mede besloten wie de finale halen, waarna televoters de definitieve knoop doorhakken.”

Om de schijn van vals spel nog verder weg te nemen heeft de Hongaarse omroep de stemprocedure voor de juryleden aangepast. Tot vorig jaar was het zo dat de door HVG gehekelde omroepbaas Philip Rakay altijd het laatste woord had – inmiddels rouleert de stemvolgorde per optreden. Toch lijkt het erop dat Hongaarse Songfestivalfans er beter aan doen de centen tijdens de voorrondes nog op zak te houden. Pas in de finale heeft hun stem echt invloed.

Goede artiesten met matige liedjes
A Dal mag dan weinig democratisch zijn – voorspelbaar is het zeker niet. De bekritiseerde vakjury deinst er niet voor terug om grote namen de les te lezen. Vorig jaar werd Linda Kiraly, een grootheid in de Hongaarse musicalwereld, al in de kwartfinale naar huis gestuurd. Dit jaar permitteerde het nieuwe jurylid Pierrot het zich om jazz-zangeres Heni Dér en de populaire band New Level Empire te schofferen. Beide kregen van hem het rapportcijfer 4, waardoor ze in de televoting tegenover elkaar kwamen te staan. New Level Empire kwalificeerde zich ternauwernood voor de halve finales, maar was na afloop niet te spreken over het jurycommentaar.

Ook a-capellagroep Fool Moon werd afgelopen week zonder pardon naar huis gestuurd. “Goede artiesten, matige liedjes,” concludeert Juhász. “Dat is het probleem van A Dal dit jaar.” De strijd lijkt daardoor wagenwijd open. Vorige week won de verlegen harmonikaspeler Ádám Szabó tot zijn eigen verbazing de tweede kwartfinale. Ook de verrassende band Passed is uitgegroeid tot een outsider. Hun sympathieke low-budget videoclip is momenteel een grote hit in Hongarije.

Of zij het gevestigde namen als Kati Wolf en Boggie lastig kunnen maken, weten we pas op 28 februari. Dan heeft het Hongaarse volk het laatste woord tijdens de finale van A Dal. Daarmee is de songfestivalselectie in Hongarije nog altijd een stuk democratischer dan de laatste parlementsverkiezingen.


Acties

Information

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers op de volgende wijze: