Trijntje moet het van de jury hebben

20 01 2015

Na de pure kwaliteitsliedjes van Anouk en de Common Linnets wordt Trijntje’s Songfestivallied gezien als voer voor televoters. Maar is dit wel terecht?

Trijntje

De Nederlandse succesliedjes van de afgelopen twee jaar werden vooraf aangeduid als ‘typische juryliedjes’. Ik deed daar zelf volop aan mee, door in radio-interviews te suggereren dat Nederland zich in de toekomst meer op televoters kon richten (bijvoorbeeld door een DJ in te sturen). In werkelijkheid bleek dat ook televoters de pure, kleine bijdragen van Anouk en de Common Linnets konden waarderen.

Deze foute inschatting kwam voort uit een aloud Songfestivaldogma: vakjuries stemmen voor ballads en kleine liedjes. Televoters houden van kermis en uptempo, of anders toch tenminste van midtempo radiomuziek. Na de bekendmaking van Walk Along kreeg ik dan ook veel aanmoedigende reacties: ‘Écht een televotinghit, dat wilde jij toch zo graag?’

De televotingscores van Birds en CATS hebben me echter aan het denken gezet. Hoe reëel is het idee dat juries altijd voor kwaliteit gaan, en televoters voor commercieel? Waar is dit overdreven positieve imago van vakjuries vandaan gekomen? Het imago dat ertoe leidde dat Songfestivalkijkers in 2009 vrijwillig afzagen van hun monopolie op het bepalen van de uitslag?

In de juryloze jaren keken veel fans met misplaatste nostalgie terug op de jaren ’80 en ’90. Zij hielden daarbij een droombeeld van ‘de jury’ als entiteit in stand. Alsof juries een vaststaand begrip zijn, een garantie voor kwaliteit. Wat we snel vergeten is dat het Songfestival in de jaren ’80 en ’90 bijna ten onder was gegaan aan de achterhaalde muzieksmaak van de toenmalige juries, die het festival tot een elitair feestje maakten dat ver van de muzikale werkelijkheid af stond.

Het zou kortzichtig zijn om te stellen dat de vakjuries van vandaag nog precies diezelfde invloed hebben. Immers is ‘de jury’ niet een abstracte entiteit: hij bestaat uit mensen, die overigens lang niet altijd professionele muziekkenners hoeven te zijn. De samenstelling van de vakjury verschilt per jaar en dus is het gevaarlijk om al te stringente conclusies te trekken. Toch zijn er tendensen zichtbaar.

Vakjuries stemmen misschien niet altijd voor de beste moderne liedjes, maar ze halen wel steevast de beste zangers & zangeressen eruit. Of het lied nu origineel is of juist Hollywood-bombastisch, als de vocalen goed zijn, pikt de jury het op. Een prachtig voorbeeld is de hoge juryscore voor Be my guest van Gaitana – een lied dat je volgens het oude dogma eerder met televoters zou associëren.

Daarnaast: sinds de invoering van het full-ranking-systeem scoren de gemiddelde bijdragen hoger bij vakjuries. In dit nieuwe systeem vullen juryleden hun persoonlijke top 26 in, terwijl televoters nog steeds alleen stemmen voor hun topfavoriet(en). Daardoor kunnen juryleden de opvallende bijdragen extra hard straffen met een 26e plek, terwijl een bijdrage die bij iedereen als elfde eindigt nu hoger scoort dan voorheen.

Het is dus een mythe dat televoters voor kermis stemmen, en dat we juries nodig hebben voor kwaliteitsliedjes zoals bijvoorbeeld ‘Birds’. Televoters zijn soms zelfs beter in staat om moderne originele muziek eruit te pikken. Juries zorgen ervoor dat de degelijke popmuziek niet benadeeld wordt, en geeft en passent bonuspunten voor vocale kwaliteit. Je kunt het van tevoren niet bedenken, maar nu het eenmaal zo uitpakt, is de wisselwerking nagenoeg perfect.

Wat betekent dit voor Nederland in 2015? Trijntje’s lied is er typisch zo een die direct op Skyradio kan. Inoffensive, zou Daniel Gould zeggen, middle of the road. Het gevaar bestaat dat televoters het allemaal ‘wel prima’ vinden, zonder ervoor te stemmen. Maar met de vocale kwaliteit die Trijntje op het podium brengt, is het lied bij uitstek jurymateriaal. We moeten het dus van de vakjury hebben. Veel meer nog dan in de voorgaande jaren.

*Zweden 2013 is een fantastisch voorbeeld van een gemiddeld popliedje dat door televoters niet werd opgepikt, maar wel door de vakjuries.

Steef van Gorkum


Acties

Information

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers op de volgende wijze: