Adem in, adem uit

22 12 2014

Lisa, Amy & Shelley hebben The Voice gewonnen. Zij deden mee aan het Junior Songfestival dat in Nederland georganiseerd wordt. Durven we deze kerst weer eens te dromen van een volwassen Songfestival in Nederland?

og3ne-lisa-amy-shelley-pf

Toen ik gisterochtend de Metro opensloeg, kwam ik erachter dat The Voice winnaars O’G3NE in werkelijkheid Lisa, Amy & Shelley zijn. De drie meiden deden in 2007 voor Nederland mee aan het Junior Eurovisie Songfestival met hun liedje ‘Adem in, Adem uit’. Inmiddels gaan ze blijkbaar door het leven onder een aparte artiestennaam, maar toen ik die had ontcijferd, vond ik het stiekem toch leuk voor ze.

Het riep herinneringen op aan dat Junior Songfestival in 2007, gehouden in Nederland. Ik was erbij in Ahoy, met mijn moeder, mijn broertje en een vriendinnetje uit zijn klas. Het moet een geweldige ervaring geweest zijn voor de drie zusjes, zo optreden voor een gillend thuispubliek. Maar ook voor mijzelf was het iets bijzonders – het was de eerste internationale songfestivalshow die ik bijwoonde, na de Nationale Songfestivals van 2005 en 2006. En, zo dacht ik op dat moment, misschien zou het ook wel de laatste zijn. Want de kans dat er ooit nog een volwassen Songfestival naar Nederland zou komen – dat was op dat moment een bijna lachwekkende gedachte.

Het duurde sindsdien nog precies 6,5 jaar voor ik eindelijk serieus aan een Songfestival in Nederland mocht denken. Het moment ga ik nooit meer vergeten: Mei van dit jaar, woensdagochtend in het perscentrum. De dag na de halve finale waarin the Common Linnets zich geplaatst hadden. Ons team bevond zich nog in de roes van de afterparty, toen er een paar Britse journalisten aan ons tafeltje verschenen met de vraag: ‘Als Nederland wint, waar gaan jullie het festival volgend jaar dan precies houden?’

Dat was even schrikken. Zelfs voor optimisten als wij was het een flinke stap van kwalificatiezorgen naar titelkandidaat. Dennis bekwam als eerste van de shock en antwoordde dat hij vermoedde dat het festival dan vanwege het voetbal niet in de Amsterdam Arena of naastgelegen ZiggoDome of HMH zou kunnen, en dat dus Ahoy (waar ook de Junioreditie van Lisa, Amy & Shelley plaatsvond) de locatie zou worden. De rest van onze week stond op z’n kop. Er ging geen uur voorbij zonder dat we onderling speculeerden over een eventuele Nederlandse winst.

Wie mij in 2007 had verteld dat ik in zeven jaar tijd bij vijf Songfestivals als journalist aanwezig kon zijn, had ik voor gek verklaard. En wie durfde te suggereren dat ik daarbij bovendien zou mogen spreken met Anouk & Ilse de Lange als Nederlandse deelnemers, was doorverwezen naar het Pieter Baan Centrum. Maar het meest bizarre van de afgelopen jaren is misschien wel dat ik, met mijn geweldige teamgenoten Dennis, Jill en Erik & thuisblijvers Hendrik en Emma, vier dagen lang hardop heb mogen dromen van een Nederlandse overwinning.

Nu 2014 op z’n einde loopt, wil ik jullie met die droom als kerstcadeautje de feestdagen in sturen. Jullie, de fans die alle zware jaren doorstaan hebben, en die met mij hopen dat er een nieuwe tijd is aangebroken. Een tijd waarin de gedachten aan een toekomstig songfestival in Nederland helemaal niet meer zo lachwekkend is. Sluit je ogen, stel het je voor. Adem in. Adem uit.

Fijne feestdagen.

Steef van Gorkum


Acties

Information

Geef een reactie

