Onduidelijk wie er naar Wenen gaat

12 10 2014

De 10-oktober-deadline is voorbij, maar nog altijd is onduidelijk hoeveel landen meedoen aan het komende Songfestival. De EBU hult zich in stilzwijgen, de Israëlische omroep IBA weet nog niet waar het aan toe is. En of ik zelf naar Wenen kan afreizen blijft voorlopig ook een vraagteken.

Steef EBU werkplek

Goed nieuws! Ik kreeg deze week te horen dat ik een extra vak mag volgen. Daarmee voeg ik op de valreep twee studiepunten toe aan mijn totaal, waardoor ik volgend semester tijd heb om alvast aan mijn scriptie te werken. Die moet namelijk een aantal weken vóór de deadline al af zijn, wil ik vrij krijgen om naar Wenen te gaan.

Het is een ingewikkelde kettingredenering met nogal wat haken en ogen. Ik ben afhankelijk van verschillende factoren: mijn eigen prestaties, maar ook het goede humeur van mijn scriptiebegeleider. Dat soort kleine details kunnen bepalen wie er wel, en wie er niet naar het Songfestival gaat.

Die grilligheid bleek ook in de afgelopen weken rondom de aanmeldingsdeadline voor het komende festival. Voor 10 oktober moesten landen zich hebben aangemeld bij de EBU – wie zich daarna alsnog afmeldt, moet een boete betalen. Duidelijker kan het niet, zou je zeggen. Maar toch is het deelnemersveld nog verre van definitief.

Er zijn immers uitzonderingsgevallen. De Israëlische omroep IBA wil graag meedoen, maar weet niet of het in mei volgend jaar nog wel een uitzendlicentie heeft. Griekenland kampte vorig jaar met soortgelijke problemen. Destijds kregen de Grieken uitstel van de EBU; iets waar naast Israël ook bijvoorbeeld Bulgarije dit jaar baat bij zou hebben gehad.

De EBU hult zich vooralsnog echter in stilzwijgen. Geen uitspraken over deelnemende landen, geen commentaar op suggesties over de aanmeldingsprocedure. Totale radiostilte. En dus is het lastig te achterhalen welke omroepen zich wel en niet hebben aangemeld.

Het gebrek aan commentaar doet vermoeden dat de EBU achter de schermen aan constructies werkt om zoveel mogelijk landen te laten deelnemen. Het Songfestival van 2015 is immers een jubileumeditie. Hoe mooi zou het zijn als het zestigste Songfestival in muziekstad Wenen opgeluisterd wordt door meer dan 40 deelnemende landen?

Hoe het ook zij, de EBU geeft geen informatie prijs. En dus kunnen erkende songfestivalwebsites speculeren wat ze willen – echt officieel is er nog helemaal niets. Wie toch een schatting wil maken van het deelnemersaantal, kan zich nog het beste baseren op de officiële persberichten van de omroepen met EBU-lidmaatschap. Volgens die methode komt ESC Daily op 32 zekere deelnemers en nog eens 7 landen die zich daarbij kunnen aansluiten.

We zullen nog wel een aantal weken moeten wachten voor we precies weten wie er in Wenen bij zijn. Voor mijzelf gaat dat zelfs nog maanden duren. Het extra vak is een eerste stap, maar als de thesis seminars beginnen weet ik meer, en zodra mijn begeleider bekend is kan ik pas echt gaan onderhandelen. Ik ben blij dat ik de 10 oktober deadline niet hoefde te halen.

Steef van Gorkum


Acties

Information

Geef een reactie

