#Waar is de nieuwswaarde

2 06 2014

Het Nederlandse medialandschap staat op stelten, omdat Waylon niet op komt dagen voor promotietours van de Common Linnets. Maar het zijn diezelfde media outlets die de Common Linnets maandenlang een ‘gelegenheidsduo’ hebben genoemd…

Waar is Waylon

Waar is Waylon? Die vraag ging rond als trending topic op Twitter. Social media was op zoek naar de helft van de Common Linnets, want hij kwam niet opdagen voor optredens – Jack Etheridge kwam in zijn plek. Media doken erop, de Telegraaf, de NOS. Uiteindelijk verklaarde Waylon dat hij aanwezig moest zijn bij een aantal dingen die al voor het Songfestival gepland waren. Dat hij nu ook verplichtingen met de Common Linnets zou hebben, had hij niet verwacht. Met andere woorden: Waylon heeft zich laten verrassen door het succes – en hij niet alleen, me dunkt.

Veel prangender dan de vraag “Waar is Waylon”, is echter de vraag: “Waar is de nieuwswaarde in dit geheel?” Het is namelijk niet moeilijk om uit te vinden waar Waylon is: hij is op plekken waarvan al maandenlang bekend was dat hij daar zou zijn. En zelfs als de zanger tijdelijk even ondergedoken zou zijn – moet hij dat dan niet vooral ook even lekker zelf weten?

Natuurlijk, als blijkt dat het echt rommelt, dat de Common Linnets wellicht uit elkaar vallen, dan is dat nieuwswaardig. Aan de andere kant: dezelfde media outlets die nu met tenenkrommende sensatiezucht op de hype duiken, hebben de Common Linnets in de aanloop naar het Songfestival maandenlang een ‘gelegenheidsduo’ genoemd. Ik stoorde me daar toen aan, omdat ik ervan uit ging dat de twee ook na het festival samen door zouden gaan. Maar als ze nu daadwerkelijk zonder elkaar verder gaan, dan hebben (o.a.) de NOS dus al die tijd gelijk gehad, en dan is er – lijkt mij – nu geen reden meer om heisa te maken.

Het doet bijna aan als een soort represaille van journalisten die verbitterd zijn, omdat er dit jaar tijdens het Songfestival niets negatiefs te melden was. Geen ruzies, geen rare jurk, en zelfs geen indianenverhalen over omkoperij. “Het Songfestival moet en zal een rel & de daarbij horende journalistieke wanprestatie” – dat is de enige gedachtegang waaronder ik deze flater kan verklaren.

Nu realiseer ik me dat ik vaak klaag over slechte journalistiek, en dat is iets wat ik eigenlijk helemaal niet wil. Immers ben ik zelf journalist en wil ik me absoluut niet aansluiten bij het azijnzeikerige clubje critici, die alles afschuiven op ‘de media’ (vaak foutief als enkelvoud gebruikt). Maar als het om het Songfestival gaat, kan er in Nederland (ook ná Anouk en de Common Linnets) nog een heleboel verbeterd worden.

Het frustrerende is, dat ik daarbij zelf (voorlopig) nog behoorlijk aan de zijlijn sta. Want ja, ik ben journalist, en ik zit af en toe bij Giel Beelen in de uitzending als een roepende in de woestijn het Songfestival te verdedigen… Maar de mensen met de echte invloed, de verslaggevers van Telegraaf, Volkskrant, NOS, daar hoor ik (nog?) niet bij. Ik (en mijn collega’s hier op ESF Magazine) barsten van de goede ideeën om Songfestivaljournalistiek in Nederland te verbeteren, maar we moeten het doen met een door de TROS verguisd webpodium – voor diegenen die het horen willen.

Nou ja. Dan eerst maar eens mijn masterstudie afronden.

Steef van Gorkum


Acties

Information

Geef een reactie

