De finale van Nederland

12 05 2014

Allereerst: Excuses voor de vertraging. Internet in ons appartement was uitgevallen, vandaar dat deze blog nu pas online verschijnt.

Maandag 12 mei om 10.00 uur. Jill, Dennis en ik vonden gisteravond al snel het ideale plekje in de zaal. Redelijk dicht bij de linkercatwalk, maar niet in de drukte vlakbij het podium. Vanaf daar wilden we het gaan meemaken.

Marcel-Bezancon

De show hadden we al een paar keer gezien, maar sommige nummers blijven leuk. Opnieuw waren omstanders erg over ons enthousiasme te spreken – met name bij liedjes als die van Polen en Montenegro. ‘You guys know all the lyrics!’ riep een Zweedse vrouw verbaasd uit.

Nadat Dennis en ik onze stemmen er definitief doorheen gejaagd hadden tijdens de laatste zinnen van Finland (WE FOUND! WE FOUND!), juichten we nog één keer Ilse en Waylon toe. Het blijft verbijsterend hoe de Nederlandse inzending zich door deze twee weken heen ontwikkeld heeft. Zo verbijsterend, dat je bijna zou vergeten hoe bijzonder het eigenlijk is.

Na Molly uit de UK verlieten we de arena, om de pauze in het perscentrum door te brengen. Dit met het oog op onze vermoeide benen aan het eind van deze twee drukke weken. Op de terugweg naar de arena realiseerde ik me dat dit voor mij persoonlijk een van de spannendste uitslagen ooit zou worden; met Nederland als kanshebber, Hongarije als mijn enorme favoriet… en Oostenrijk als iets wat ik liever niet zag winnen.

Het gevoel dat dit jaar geen échte winnaar heeft, heb ik al maandenlang, en is tijdens deze weken niet verdwenen. Ook tijdens de show bekroop me dat weer. Je weet dan dat er waarschijnlijk één lied die avond de wind in de zeilen krijgt en heel veel twijfelende stemmers gaat oppikken. Maar wie? Dat is lastig te voorspellen, getuige ook mijn slechte score in de prijspool.

Het werd dus toch Oostenrijk. Een winnaar waar genoeg argumenten voor te vinden zijn: duidelijke boodschap, opvallende verschijning, goede vocalen. Als je het mij persoonlijk vraagt, zie ik liever winnaars die zich op andere punten onderscheiden – bijvoorbeeld met een muzikaal sterk of modern nummer. In de afgelopen jaren hebben we steeds dat soort winnaars gehad, nu eindigden die liedjes tussen 2 en 5 op de ranglijst. Je kan niet altijd alles hebben.

Belangrijker is dan ook het geweldige resultaat van Nederland. Gefeliciteerd allemaal! Wat mooi om zelf als Nederland het bewijs te leveren dat je hoog scoort als je het Songfestival serieus neemt. Met een totaalplaatje, een combinatie van goede muziek, dijken van stemmen en een precies regieplan. Hulde.

Het duurde na de finale lang voor we uit het perscentrum weg kwamen. De drukte was enorm. Daardoor kwamen we uiteindelijk ook pas rond een uur of 03:00 in de Euroclub aan. Daar hebben we nog twee uur flink doorgefeest, om vervolgens via de laatste keer Burger King naar het appartement af te taaien.

Vanochtend was het plan om, na het uitslapen, direct wat updates online te gooien. Dat is door het wegvallen van het internet niet gelukt. Gelukkig heeft onze nieuwe collega Emma Coolen gisteravond goed werk verricht door direct over de uitslag te berichten. Ik ga nu snel aan de slag met de uitslag van de prijspool, terwijl Dennis de gesplitste resultaten publiceert. De finale is voorbij, maar wij draaien nog steeds overuren voor jullie!

Steef van Gorkum

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.


Acties

Information

Geef een reactie

