Twijfels, spanning, lijstjes

10 05 2014

Zaterdag 10 mei om 13:30. Het is de dag van de finale. De lijstjes zijn, op Emma na, allemaal ingevuld. De prijspool loopt. De wedkantoren draaien overuren. Ilse en Waylon trommelen nerveus op de bankjes van hun kleedkamer. En wij zitten in ons appartement, de laatste dingen af te ronden. De reis zit er alweer op, en het is vreemd om je dat te realiseren. 

steef twijfelt

De redactie vertrekt dit jaar wel een dag later dan andere jaren. De gedachte daarachter is dat we na de afterparty kunnen uitslapen. Zondag wordt een hangdag; lekker met elkaar napraten over de uitslag. Gedeelde smart is halve smart, en gedeelde euforie telt dubbel. Maar het Songfestivalseizoen – dat eindigt toch echt vanavond al.

Gisteren was de dag van de twijfels. Het maken van de lijstjes viel me zwaar. Tijdens de eerste generale repetitie kwam ik tot minstens veertien landen voor de top tien. Dat wist ik na de tweede generale repetitie vrij snel te corrigeren, maar ik bleef zitten zonder winnaar. Aan alle liedjes ontbreekt wel iets. Loting, televoting appeal, jurykansen… uiteindelijk heb ik het maar gehouden op Hongarije. Daarmee breek ik wel mijn gouden regel: nooit inzetten op wat je hoopt.

Het lastige aan dit Songfestival is dat mijn gevoel zo haaks staat op de geluiden die ik van bookmakers en experts hoor. Zelf had ik Zweden, Verenigd Koninkrijk, Denemarken en Oostenrijk nóóit tot de kanshebbers gerekend. Maar als ik echt op mijn gevoel was afgegaan, had ik na de show van gisteren misschien wel Zwitserland bovenaan gezet. Dat vond ik rationeel dan weer erg veel van het goede.

Toch ben ik, op aanraden van mijn lieve moeder die vanuit Nederland met me meeleeft, dicht bij mijn eigen gevoel gebleven. De eindeloze gesprekken met collega’s, beroepsgokkers en andere experts brachten me alleen maar verder in verwarring. En dus heb ik geprobeerd het beste van ratio en emotie te combineren. Als het me naar een duikeling in de prijspool brengt, dan is dat maar zo – dit jaar is gewoon uiterst lastig.

Na de show gisteravond zijn we met Friso de stad in gegaan. De dagen tussen de liveshows zijn doorgaans niet zo leuk in de Euroclub, en bovendien is het daar sowieso niet zo tof als andere jaren. Dus gaven we de voorkeur aan een avondje bijkletsen met Friso. Dat deden we eerst bij een kebabtent, daarna slenterend door de straten van Kopenhagen, en uiteindelijk nog tot bijna 04:00 uur in het appartement.

Na een poging tot uitslapen en het vertrouwde ontbijt met croissantjes, namen we afscheid van Friso. Hij vliegt weer naar huis, om daar vanuit Standplaats Nederland de finale op de schermen te bekijken. Geen complete voorspelling van zijn kant, al hoopt hij dat de vakjuries Noorwegen en Nederland aan een hoge klassering helpen.

En nu zitten we dus op onze bedden te werken aan de laatste dingetjes. Dennis monteert de laatste aflevering van de Eurovision Experience, en de laatste ESC Daily Show staat al in ons rechtermenu. Voor wie de show vanavond met ons commentaar wil bekijken, is er de Leekwijzer, en wie de Prijspool nog niet heeft ingevuld daag ik graag uit om dat alsnog te doen. Het promopakket wordt namelijk weer erg leuk dit jaar.

En verder? Geniet vooral van de finale. Laat je niet teveel opnaaien door de hype rondom Nederland – steun Ilse en Waylon, ook als ze 10e worden, want wie had dat weken geleden gedacht? Wij gaan een toffe finale tegemoet, live in de arena. Fijne avond iedereen, en tot spreeks.

Steef van Gorkum

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.


Acties

Information

Geef een reactie

