Hysterie rondom Nederland

8 05 2014

Donderdag 8 mei om 17:00. Sinds de kwalificatie van Nederland voor de finale is er gekte uitgebroken. Niet alleen in eigen land, waar iedereen het Songfestivalliedje ineens toch wel leuk vindt, maar ook bij buitenlandse journalisten, die ons nu bestormen met vragen als: ‘Waar zou Nederland het festival volgend jaar organiseren?’

Ik heb daar gemengde gevoelens bij. Aan de ene kant vind ik het leuk om te zien dat er nu toch steun en waardering komt voor een inzending waarin ik het zelf altijd heb zien zitten. De eerste weken schrok ik van de negatieve reacties – ben ik nou gek? – dus is het nu genieten van de positieve kant van de medaille.

Anderzijds zie ik Nederland niet als een winnaar. Omdat er dit jaar geen écht duidelijke winnaar tussenzit, vlak ik een zege niet 100% uit, maar in principe lijkt me rondom de vijfde plek het maximaal haalbare voor Nederland. En dan is het misschien wel belangrijk om het enthousiasme een tikje te temperen. Anders valt het straks namelijk tegen, en krijgen we weer alle complottheorieën over waaraan het dan gelegen heeft.

Het genieten heeft momenteel echter toch de overhand. Vanochtend deed ik bijvoorbeeld mijn verhaal bij Giel Beelen. Dat ging met name over de tweede halve finale, waar concurrentie voor Ilse en Waylon uit kan komen. Ik wees naast Noorwegen ook op Zwitserland (niet als mogelijke winnaar, wel als leuke verrassing) en op Griekenland.

Daarna deden we het rustig aan. Het was echt zo’n dag waarop we even iets van de stad konden zien. We pakten dus de bus naar de kleine, kleine zeemeermin en liepen via Nyhavn weer terug richting het appartement. ‘We’ is in dit geval Friso, Dennis, Jill en ik. Onderweg even bijgekletst en strategieën bepaald voor het voorspellen van de uitslagen.

Vanavond is een totaal onvoorspelbare show. Ik heb mijn lijst naar eer en geweten ingevuld, maar het ligt allemaal erg dicht bij elkaar. In een eerste schifting kom ik maar tot een stuk of vijf finalisten, maar omdat er toch tien door moeten, verlaag je dan de grens – waardoor ik ineens weer op elf liedjes uit kwam. Uiteindelijk dan toch maar de knoop door gehakt. Nu jullie nog! Download de Leekwijzer en vul de Prijspool in – ESF Magazine helpt je op weg voor een mooie Songfestivalavond.

Ik ga zo maar weer eens wat eten koken. We gaan vanavond vroeg richting de arena om nog wat laatste shots voor de Experience op te nemen (zie ESC Daily voor eerdere afleveringen). Na de show is er afterparty in de Euroclub; dat feest was de afgelopen jaren vaak het beste van allemaal. Geniet van de shows, iedereen! Ik spreek jullie morgen weer.

Steef van Gorkum

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.


Acties

Information

Geef een reactie

