Ze moeten ons wel hebben

7 05 2014

Woensdag 7 mei om 14:00 uur. FINALE! We staan gewoon wéér in de finale! Wat een prachtig moment, en toch weer een spannende enveloppenceremonie. Nederland en IJsland werden, niet voor het eerst, uiterst lang in spanning gehouden. En dus was er toch weer een flinke ontlading.

Ilse viert feest

We voelden ons er allemaal erg zeker over, en die feedback krijg ik ook terug van mensen die de show gezien hebben op tv: het kon eigenlijk niet anders of Nederland moest doorgaan. Dat is een grappige constatering, na de storm van kritiek die eerst losbarstte.

Zelf heb ik er altijd vertrouwen in gehad dat het optreden in Kopenhagen goed zou zijn. Ilse en Waylon gaven hoop door hun interviews, en na de repetities was een finaleplaats toch eigenlijk gewoon een zekerheidje. Maar door het trauma dat Dennis gisteren al omschreef, blijf je als Nederlander toch altijd twijfelen.

Dat gevoel werd versterkt door de kwalificatie van San Marino. Toen die envelop open ging, bogen Erik, Dennis en ik ons in de arena voorover, armen over elkaars schouders. ‘Kom op kom op kom op. Nu geen grapjes meer, gewoon de volgende envelop NEDERLAND’. Ze moeten ons wel hebben zeg…

Zweden ging voorbij, en Oekraïne. ‘Niks aan de hand,’ riep ik, vooral tegen mezelf. ‘Die hadden we verwacht. Het einde is gewoon Nederland en België.’ Maar we voelden dat er geen ruimte was voor nog meer verrassingen. Als de EBU IJsland in envelop 9 had gedaan, had ik ‘m flink geknepen, en ook nu stond ik al niet helemaal relaxt. Het zal toch niet?

THE NETHERLANDS. Erik en Dennis veren tegelijkertijd op, en daardoor word ik opgetild. Seconden lang hang ik om hun schouders. Alle pogingen van eerder die avond om mijn stem te sparen, zijn in één klap tevergeefs. ‘Gewoon wéér FINALE!’

Vervolgens zit tijdens de persconferentie werkelijk álles mee. Hongarije en Nederland loten een plek in de tweede helft, terwijl andere favorieten allemaal in de eerste helft moeten aantreden. Om ons heen horen Dennis en ik geruchten over stijgende koersen bij de bookmakers. Inmiddels heb ik ze gecheckt, en het klopt: we staan bij de eerste tien, hier en daar zelfs hoger.

Is dat een realistisch sentiment? Ik denk dat na semi 2 een aantal landen nog in koers gaat dalen, waardoor Nederland weer ietsjes zal zakken. Maar met deze loting zit er een mooie startplek in het verschiet. En waarom zou Nederland dan niet opnieuw in de top tien kunnen eindigen? Ik ben altijd, ook in de eerste dagen van heftige kritiek, optimistisch geweest dat Ilse en Waylon de finale zouden halen. Maar ik moet ook eerlijk zijn: top tien hield ik voor Kopenhagen niet voor mogelijk.

Na de persconferentie gingen we met z’n vieren naar de Euroclub. Daar zijn Griekenland en Frankrijk inmiddels uitgegroeid tot onze favoriete liedjes. Het was een mooi feestje, met prima muziek, al had de DJ wel de neiging om op de meest slechte momenten in eens een Israëlisch lied uit de jaren ’70 er doorheen te gooien.

Om vijf uur lagen we in bed, en om acht uur werd Dennis wakker gebeld door Radio Rijnmond. Gelukkig lukte het ons om daarna door te slapen, want het festival gaat door, en is vanuit Nederlands perspectief alleen maar interessanter geworden. Ik ga snel aan de slag met Leekwijzer en Prijspool. Geniet van de day after!

Steef van Gorkum

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.


Acties

Information

Geef een reactie

