Dag van verbetering

3 05 2014

Zaterdag 3 mei om 11:30 uur. Het was de dag van Dennis’ verjaardag, maar ook de dag van ESC Daily. Net als vorig jaar stak ons team met kop en schouders boven de concurrentie uit, de hele dag door waren we de snelste met repetitievideo’s. Dat was leuk om te doen, zeker als het goed gaat.

Dennis felicitaties ESC Daily

En dat terwijl ik niet eens het gevoel heb dat we ons over de kop gewerkt hebben. In de eerste pauze, bijvoorbeeld, namen we de tijd om Dennis te verrassen met een grote verjaardagstaart (want cheesecake alleen is niet genoeg, natuurlijk). Namens het ESC Daily Team, nogmaals gefeliciteerd. En zingen, natuurlijk! Happy Birthday!

Daarna werd het wel weer serieus, en sprinten rondom belangrijke repetities zoals die van Griekenland en Roemenië. Maar we kwamen de dag goed door. Zo goed zelfs, dat ik af en toe tijd had om persconferenties te bezoeken. In de komende dagen ga ik die verhalen uitwerken hier op de site. Er zitten een aantal heel interessante tussen.

Heel af en toe had ik zelfs nog tijd om landen op scherm te zien. Wat opviel was dat een groot aantal vandaag puin geruimd heeft. Israël, bijvoorbeeld, heeft zo ongeveer de hele staging omgegooid. Het openingsshot is veel beter nu, net als de jurk en de achtergrondkleuren. Zou het dan eindelijk eens gaan gebeuren dat de eerste drie landen van één semi allemaal doorgaan?

taart dennisNoorwegen heeft ook progressie geboekt, met name in de expressie en aankleding van zanger Carl Espen. Georgië was onherkenbaar ten opzichte van de vorige repetitie. De kleding was herzien, de shotkeuzes beter, de drummer zowaar sympathiek. Daarbij komt de hele spacejump gimmick ook beter over. Polen worstelt nog met de shotkeuze tijdens het instrumentale gedeelte. De Poolse delegatie heeft namelijk geen andere jurken beschikbaar, en op dit moment is de kleurcombinatie niet ideaal.

Één land toonde helaas geen verbetering: Ierland. Nog altijd ziet het geheel er obligaat uit. Macedonië verbeterde zich wel qua kleding maar de cameravoering is nog altijd rommelig. Er lijkt daarmee eindelijk tekening in de strijd te komen, aangezien ook Slovenië geen indruk maakt in deze semi. Zwitserland, tot slot, hoefde niets te verbeteren en kwam dus met een even sterke repetitie als eerder deze week.

Ik ga zo langzaam aan maar eens mijn lijstjes maken. Alhoewel – alles achter elkaar zien in de generale repetities heeft ook zo zijn voordelen. Morgen is het eerst nog de beurt aan de finalisten, maar die mogen we niet filmen voor Daily, en dus kan de focus liggen op een nieuwe aflevering van de ESC Daily Show.

Het zijn lange dagen, en ik begin langzaam maar zeker toch moe te worden. Dat merk ik omdat ik niet altijd meer even goed om kan gaan met strubbelingen op persoonlijk vlak, die zich tijdens twee weken onvermijdelijk voordoen. Gelukkig zit het qua werk vooralsnog allemaal mee, want ik weet niet of ik extra teleurstellingen vandaag had kunnen verwerken. Misschien dat het – wat dat betreft – morgen weer beter gaat. De ene dag is de andere niet.

Veel slaap zal ik echter niet kunnen pakken. We beginnen de dag vroeg, en vanavond moeten we natuurlijk naar de Euroclub, om Dennis’ verjaardag wat extra glans te geven. Ik ga me erdoorheen slaan, en jullie morgen weer op de hoogte houden van alles wat we hier meemaken. Nu eerst: Burger King, omdat het restaurant in het perscentrum door z’n voorraad heen is…

Steef van Gorkum

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.


Acties

Information

Geef een reactie

