Songfestival achter de schermen

2 05 2014

Vrijdag 2 mei om 22.00 uur. Ook vandaag werd er weer veel gelopen. Maar dan door onze eigen schuld (we misten de bus vanochtend op een paar minuten) of ‘for the good cause’: de arena is open, en dus filmt ESC Daily z’n eigen repetities. Ik heb genoten van één van de meest hectische dagen tot nu toe.

Eurovision Experience

Overigens doen we met Daily niet alleen repetitievideo’s. Ik was bijvoorbeeld vandaag cameraman voor The Eurovision Experience, een luchtig videoblog over Songfestival achter de schermen. Jill presenteert dat, samen met Mihalis, en vandaag renden ze door het perscentrum om de kijkers te laten zien hoe onze artikelen en programma’s tot stand komen. Het is heel leuk geworden, echt een aanrader – check het begin volgende week op www.escdaily.com .

Voor ESF Magazine was Erik vandaag de grote man – hij woonde veel persconferenties bij, dat gaat nog mooie verhalen opleveren. Ik zelf kom straks in deze blog nog even terug op wat ik vond van de repetities die ik in het voorbijgaan gezien heb. Maar eerst moeten we het nog even over Nederland hebben.

De tweede repetitie van de Common Linnets was opnieuw sterk. Een paar mindere details zijn aangescherpt, en de buzz in het perscentrum is flink op gang gekomen. Verschillende buitenlanders kwamen naar me toe om me te feliciteren met de fantastische inzending. Niets dan positivisme rondom het Nederlandse optreden.

Op de persconferentie maakten de twee opnieuw een scherpe indruk. Er werd gesproken over de laatste details van de staging, maar daar is het grootste nieuws nu wel van af: zoals het vandaag was, blijft het ongeveer. Ilse en Waylon noemden nog hun favoriete inzendingen van dit jaar, waarbij Waylon een glimlach niet kon onderdrukken – ik vermoed dat hij deze vraag liever beantwoordt dan de vraag welke liedjes hij níet leuk vindt.

Mijn vraag over het imago van het Songfestival in Nederland, begreep Waylon helaas niet helemaal, waardoor het antwoord nietszeggend was. Misschien lag dat ook wel aan mijn onduidelijke formulering in het Engels. Bij het fotograferen sprak ik Ilse daarna maar gewoon even in het Nederlands aan. Ze was blij om te horen dat wij van ESF Magazine hun fanatisme zo toejuichen.

Is het dan nu allemaal koek en ei met Nederland dit jaar? Wat de belangrijkste zaken betreft wel. De inzending is sterk, de staging fantastisch. Dat is waar het allereerst om draait. Maar achter de schermen maakt de TROS op mediagebied nog wel fouten. Dennis vertelt straks in Common Linnets in Vogelvlucht hoe zijn interviewverzoek met de stage director nogal bot werd geweigerd.

Andere repetities dan. Ik ben positiever over Armenië dan mijn collega’s, maar dat kan komen doordat ik het lied zelf gewoon heel goed vind. Estland daalt in de polls, en dat komt met name door de beeldvoering. Toen ik de repetitie in de zaal bekeek, merkte ik dat mijn ogen van de schermen naar het podium getrokken werden, omdat daar de dans beter te zien was. Dan is er dus iets niet in orde.

Rusland zag ik voor het eerst. Veel mensen vinden het optreden een rommeltje, en zelf zie ik ook niet waar de doorzichtige stokjes voor dienen. Maar het idee van de Siamese tweeling wiens haar vergroeid is, werkt voor mij wel. San Marino is blijkbaar nogal geschrokken van de nipple gate tijdens de eerste repetitie – Valentina draagt nu een jurk met schouderbandjes, da’s wel zo veilig. Verder was Portugal in mijn ogen minder dan ronde 1, terwijl Hongarije flinke vooruitgang geboekt heeft.

Tussen de repetities door aten Dennis, Jill en ik in het café in het perscentrum. Dat was duur, maar best een redelijke kwaliteit lasagna. Op dagen als deze, waarop je tot half elf in het perscentrum zit, ontkom je er niet aan om toch tussendoor wat te eten.

Alles bij elkaar was het echter wel een leuke dag. Een lange dag ook. Maar Nederland deed het weer erg goed en ook Hongarije, en dat zijn toch twee landen waar ik veel om geef. Nu kijken wat de avond brengt. We gaan naar de Euroclub tot minstens 00:01, wanneer Dennis kan vieren dat hij dertig jaar geworden is. En morgen zijn we natuurlijk weer vroeg op post!

Steef van Gorkum

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.


Acties

Information

Geef een reactie

