Wrong song won, Right song won

7 04 2014

Heeft een land de juiste keus gemaakt, of zat er een ander lied in de voorronde die beter was? Voor de fans is het vaak een uitgemaakte zaak, en voor de journalisten soms ook wel. Maar de discussie ‘Right song won/wrong song won’ blijft bij uitstek een kwestie van smaak.

Ace Wilder

‘Right song won/Wrong song won’. Een favoriet gespreksonderwerp in het Songfestivalwereldje, met name tijdens het voorrondeseizoen. Heeft een land het juiste liedje gekozen, of zat er een ander lied in de voorronde die beter was? Fans tweetten zich een ongeluk en Facebook ontploft als ‘het verkeerde liedje’ gewonnen heeft. De Zweden ontwierpen voor hun Melodifestivalen zelfs een speciale terugblik-cd, met daarop de winnaars van de voorbije jaren met als ondertitel: rätt låt vann, of fel låt vann.

Dit jaar steeg de commotie rondom meerdere voorrondes tot een hoogtepunt. Bij veel Songfestivalwatchers ontstond het gevoel dat er dit jaar meer ‘verkeerde keuzes’ waren dan andere jaren. Ook bij mijzelf. Ik had direct twee duidelijke voorbeelden in m’n hoofd: Estland, dat het prachtige jungleliedje ‘Kui Tuuled Pöörduvad’ door de vakjury liet wegstemmen, en Zweden, waar juist de televoters het hoogste woord hadden en Sanna Nielsen boven Ace Wilder werd verkozen. Het resultaat: twee clichéliedjes in plaats van muzikale vernieuwing en kwaliteit.

Jammer natuurlijk. Maar was het echt zo erg dit jaar? Ik begon met schrijven aan deze blog met als insteek: ‘Het jaar van de vergissingen’. Maar toen ik alles eens op een rijtje zette, viel het heel erg mee. In Griekenland, Hongarije, Zwitserland, Noorwegen, Finland en Roemenië werd juist met precisie de beste kandidaat naar voren geschoven. En dat terwijl dat in sommige van die landen niet vanzelfsprekend was. Denk aan lokale held Kostas Martakis in Griekenland of mooiboy Viktor Kiraly in Hongarije, die roet in het eten hadden kunnen gooien.

De fans schreeuwden moord en brand over Portugal, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik die voorronde niet gezien heb. Je kunt niet alles volgen. Ik ben overigens wel skeptisch over of er nu werkelijk zoveel betere opties in Portugal waren. Immers weeklaagde menig fan ook over Brequette in de Spaanse nationale finale; zoveel commotie dat ik de nummers 1 en 2 van die show terugzocht om te concluderen dat ‘Dancing in the Rain’ met afstand de juiste keuze was.

Als de fans op hun achterste poten staan, betekent dat dus niet meteen dat ze ook gelijk hebben. Maar andersom is dat ook het geval. Ik was zelf erg teleurgesteld met de keuzes van Denemarken en Duitsland, omdat ik in die voorrondes een enorme voorkeur had voor “Your Lies” en “Fiddler on the deck”. Inmiddels staan de inzendingen van Duitsland en met name Denemarken er goed voor in de polls. En ik houd m’n mond, want ik ben de nieuwe liedjes van beide landen in de tussentijd toch ook wel gaan waarderen.

Het is dus stiekem vooral een kwestie van smaak. De discussie ‘Right song won/wrong song won’ zou moeten gaan over welk lied de meest kansrijke inzending was geweest. Maar het verzand helaas vaak in een discussie over mijn-kopje-thee-of-toch-het-jouwe. En zoals ik hierboven al aangaf, maak ik me zelf ook aan dat soort gevoelens schuldig.

Misschien is dat ook wel niet erg – we mogen immers een mening hebben over de liedjes. Dat is leuk, dat hoort bij het Songfestival. Maar laten we dan wel toegeven dat ‘Right song won/wrong song won’ niet altijd zo’n duidelijk uitgemaakte zaak is. Feitelijk aantonen dat een land de juiste keuze gemaakt heeft is vrijwel onmogelijk. We zullen immers nooit weten hoe de ander het gedaan had. En dus moeten we voorzichtig zijn in ons oordeel. Ook ik, zelfs in de twee gevallen dit jaar waarin ik het zeker denk te weten.

Steef van Gorkum


Acties

Information

Geef een reactie

