De tijd vliegt voorbij

23 02 2014

Sinds september vorig jaar studeer en woon ik in Hongarije. Ver weg van mijn oude vertrouwde leventje. Dat is niet altijd gemakkelijk, ook niet op Songfestivalgebied. Maar je moet van de nood een deugd maken.

DSC_0062

Iedereen heeft wel eens van die dagen die eeuwig lijken te duren, omdat alles even tegen zit. Recent deed bij mij het internet het niet, en een paar dagen later viel zelfs de stroom uit. In Nederland kan ik in zo’n geval bordspelletjes met mijn familie spelen, of een candlelight dinner houden met mijn vriendin. Maar in het buitenland betekent geen internet dat je zelfs niet meer kan Skypen met je familie.

Ook op songfestivalgebied is het soms lastig. Ten eerste studeer ik nu weer, en dus moet ik vanalles regelen met mijn universiteit om vrij te krijgen. Maar er is ook nog het praktische bezwaar van het vliegticket. Als Nederlandse expat heb je het normaal gesproken goed voor elkaar in Budapest: voor vier tientjes vlieg je op en neer naar Nederland, met dank aan Prins Friso. Maar rechtstreekse vluchten naar Kopenhagen bestaan niet.

Natuurlijk zijn er ook mogelijkheden om van de nood een deugd te maken. De voorbije weken deed ik namens onze partnerwebsite ESC Daily verslag van de Hongaarse voorronde A Dal. De halve finales waren al erg leuk: een gemoedelijke sfeer in de persruimte, veel interviewtjes en leuke gesprekken met de artiesten, en goed contact met de mensen van de MTVA.

De finale gisteravond was helemaal top. Wat een chaos, wat een drukte! De internationale Songfestivalpers was present, en ik ontmoette allerlei bekenden. Een leuk weerzien, en bovendien genoot ik stiekem van de chaos en het tempo waarin iedereen probeerde zijn interviews met o.a. winnaar András Kállay-Saunders te scoren. Het deed me denken aan het échte Songfestival.

Zelf moest ik gisteravond natuurlijk ook scoren voor Daily, dus schoot ik geregeld in de stress. En terwijl ik stond te stressen en te genieten tegelijk, moest ik denken aan een uitspraak van mijn opa, die ooit zei: ‘Ik hou ervan als de zon schijnt, want dan gaan de dagen lekker snel voorbij’.

Op de fiets terug naar mijn appartement realiseer ik me: dát is waarom ik van de Songfestivalweken houd. De tijd vliegt er voorbij.

Op het Songfestival heb je continu het gevoel dat je twee stappen te laat bent en vier ogen tekort komt. Repetities en persconferenties zijn tegelijkertijd, tussendoor regel je interviews en wanneer moet ik in vredesnaam ook mijn artikelen nog schrijven? Als de dag eindelijk voorbij is prop je een sandwich in je mond en race je naar de Euroclub. Bij thuiskomst heb je met een beetje mazzel nog precies tijd om vier uur slaap te pakken.

Natuurlijk klaag ik elk jaar steen en been over het gebrek aan slaap, fatsoenlijk voedsel en tijd om mijn werk af te maken. En wees gerust: dat ga ik in Kopenhagen heus wéér doen. Maar er zitten ook goede kanten aan de Songfestivalrush. Er is nooit ruimte om te piekeren, te balen of heimwee te hebben. Let op! Daar loopt de zanger van Montenegro, chop chop, aan de slag. Zalig. De Songfestivalweken zijn de twee weken van het jaar die het snelst voorbij gaan. Enerzijds jammer, want soms wilde je wel dat ze eeuwig duurden. Anderzijds maakt die snelheid het Songfestival juist zo mooi.

Terwijl ik door de stad fiets, laat ik het allemaal nog eens bezinken. Ik passeer het Hösök Tère, waar je je tussen de enorme standbeelden zelf ook even een held waant. Even later fiets ik door het Városliget Park, langs de Széchenyi termbaden. Ik bedenk dat deze stad, deze prachtige stad, een waardig decor voor een toekomstig Songfestival zou zijn. En dat de winnaar van gisteravond, András Kállay-Saunders, een goed lied met een geweldige act heeft. Dat zou pas ‘van de nood een deugd’ zijn. #budapest2015.

Steef van Gorkum

Acties

Information

Geef een reactie

