Journalistiek en wetenschap

15 12 2013

In de wetenschappelijke bubbel waarin ik mij sinds kort bevind, wordt nogal negatief tegen journalisten aangekeken. Dat vind ik vaak lastig en soms onterecht. Toch moet ik toegeven dat Nederlandse scholars slimmere dingen over het Songfestival publiceren dan sommige Nederlandse journalisten.

laura spierdijk

In mijn laatste betoog van het jaar, wil ik het graag nog één keer hebben over journalistieke normen. Ik ben recent namelijk weer daarop teruggeworpen. Ik maakte de overstap van mijn journalistieke bachelor opleiding naar een MA-universiteit, waar eigenlijk nogal op journalisten wordt neer gekeken.

Dat is best wel een stap, want de kritiek is heftig. Journalisten zouden geen inhoud hebben, geen diepgang, en geen bredere kijk op de zaken. Het nieuws moet snel, en daarom zijn berichten hap snap. Onderwerpen zijn breed en ongedefinieerd. Al met al deugt er weinig van – in de ogen van mijn nieuwe docenten, althans.

Sommige kritiek is overigens best terecht. Alleen wijs ik leraren er dan graag op dat de normen in de journalistiek in principe hetzelfde zijn als in de wetenschappelijke wereld. De kritiek die leraren leveren, is dezelfde kritiek die je op slecht wetenschappelijk onderzoek kunt leveren. Het is ook hetzelfde als kritiek die vanuit de journalistieke wereld op sommige media/producten/journalisten geleverd wordt. Kortom: poor journalism is hetzelfde als poor scholarship – je kunt hooguit redeneren dat het eerste vaker voorkomt.

Misschien is het zo dat scholars minder vaak de fout in gaan. Maar ze hebben ook veel meer tijd om hun onderzoek goed te doen. Journalisten werken onder meer tijdsdruk. Dit kan de kwaliteit doen afnemen, maar het doet tegelijkertijd de relevantie juist tóenemen: hierdoor publiceer je altijd je stukken op het moment dat iets ertoe doet.

Ik maakte dat zelf mee bij een onderzoekje naar dual citizenship en het Option Model in Duitsland. Mijn docenten waren enthousiast over mijn onderzoek, maar terwijl ik ermee bezig was, kwam het nieuws naar buiten dat dit model wordt afgeschaft omdat het slecht functioneert. Overigens geheel conform de voorlopige conclusies van mijn onderzoek, dat nu zijn journalistieke relevantie verloren lijkt te hebben. Mijn docent echter is van mening dat als ik er nog een paar maanden aan zou werken, het tzt misschien gepubliceerd zou kunnen worden. Het is maar net wie je wilt bereiken natuurlijk.

Overigens werk ik ook aan een ander onderzoek, Songfestivalgerelateerd. Het gaat in dat onderzoek over Nederlandse stereotypen ten opzichte van Oost-Europa, en hoe die op het Songfestival geuit worden. In één van de hoofdstukken van dit onderzoek wilde ik betogen dat de Oost-Europese vriendjespolitiek een farce is – en daarvoor moest ik natuurlijk gebruik maken van wetenschappelijke bronnen.

Tot mijn verrassing zijn die eenvoudig te vinden. Het overgrote deel van de wetenschappelijke onderzoeken naar stemmen op het Songfestival steunt met wiskundig statistisch bewijs de conclusies die ik met mijn boerenjournalistieke verstand al had getrokken. Op de Britse cynicus Derek Gatherer na kon ik geen scholars vinden die daadwerkelijk in complottheorieën geloofden – daartegenover stonden scherpe conclusies van onder andere dit Israëlische duo en zelfs een Nederlands duo, Vellekoop en Spierdijk, die beiden stellen dat wanneer je corrigeert voor culturele en linguïstische overeenkomsten, geen enkel stempatroon op het Songfestival significant is. Dit Belgische duo trekt vergelijkbare conclusies, en wie geïnteresseerd is moet mij vooral contacteren, dan stuur ik graag nog een paar papers door.

De grote Nederlandse dagbladen komen er in mijn onderzoek naar Oost Europa en het Songfestival veel slechter vanaf. En dus werk ik in mijn eigen paper straks mee aan het negatieve stereotype dat wetenschappers hebben van journalisten. Gelukkig kan ik straks als journalist ook proberen datzelfde imago weer op te vijzelen. Ik hoop dat de Nederlandse (Songfestival)journalisten daar in 2014 een handje bij willen helpen. Uiteindelijk zou een combinatie van beide werelden immers ideaal zijn: een goede balans tussen tijd nemen voor onderzoek, en tijdig (en dus relevant) publiceren.

Steef van Gorkum


Acties

Information

Geef een reactie

