Rap mainstream maken

30 06 2013

In de laatste blog van dit seizoen leg ik me nog één keer toe op mijn grote hobby: trendwatching. Welke genres hebben de wind mee? Hoe verhoudt het Songfestival zich tot de wereld van de globale popmuziek? Dit jaar haalden opnieuw vier kleine liedjes de top tien. Maar interessanter is misschien het uitblijven van succes voor bijvoorbeeld dubstep en rapmuziek.

Ich Troje

De top tien van dit jaar bood ons grofweg vier verschillende genres. De winnaar was een ethnopopsong; verder hadden we twee alternatieve liedjes, drie grote ballades en vier kleine liedjes. Het tijdperk van kleinschaligheid is dus nog zeker niet voorbij, al moet gezegd worden dat de kleine liedjes dit jaar wel plek 7 t/m 10 innamen.

Interessant is het ook om te kijken naar de verliezende genres. Dubstep allereerst. Tevoren had ik al aangegeven dat veel liedjes zich door deze stijl lieten beïnvloeden, maar dat de kwaliteit te wensen overliet. Uiteindelijk haalden twee van deze liedjes nog wel de finale, maar daarvan was één (België) toch voornamelijk een popliedje, en het andere (Roemenië) dreef voort op een heel andere gimmick.

Het meest ‘pure’ dubstepliedje kwam uit Slovenië, maar de vocalen waren daar zo hemeltergend slecht dat dat land terecht de laatste plaats behaalde. Montenegro tot slot combineerde dubstep met rap. En rap, zo roept de doorsnee Songfestivalfan dan al gauw, “heeft het nog nóóit goed gedaan op het festival”.

Dat vind ik op zich jammer. Niet omdat ik een groot fan ben van het genre – bepaald niet zelfs. Maar ik denk graag dat elk genre zou kunnen scoren op het Songfestival. Dat het niet uitmaakt in welke stijl je gaat, zo lang je maar goed bent in wat je doet.

En is dat niet eigenlijk ook zo? Nog afgezien van het feit dat Montenegro bij televoters als vierde (!) eindigde; had de uitschakeling niet ook te maken met de enigszins ontoegankelijke samenwerking met dubstep? Was het allemaal niet simpelweg teveel van het nieuwe?

Eerdere pogingen om rap naar het Songfestival te halen, mislukten allemaal. Maar altijd was ontoegankelijkheid het grootste euvel. ‘Teenage life’ van Daz Sampson leunde te sterk op de tekstuele boodschap over middelbare schooluniforms – een thema dat buiten de UK weinig leeft. De Deen Kølig Kaj (1997) ontbeerde alle geloofwaardigheid als performer, en het verbod op politiek geladen teksten zoog alle venijn uit Greenjolly’s ‘Razom nas bahato’ (Oekraïne 2005).

Rap op het Songfestival: het kan best. Het is alleen wel zaak om het mainstream te maken. In Nederland deed Ali B dat jaren geleden door een goededoelenliedje op te nemen met Marco Borsato. Internationaal zijn samenwerkingen met zangeressen populair. Een stevige beat, korte rapcoupletjes en een catchy refrein vormen dan de ideale combinatie tot een toegankelijk hippopliedje.

2010 lijkt het grootste succesjaar te zijn geweest voor dit subgenre. In dat jaar scoorden bijvoorbeeld Alyssa Reid, Eric Turner and Hayley Williams (van Paramore) grote hits in samenwerking met rappers. Written in the stars werd een nummer-één-hit in het VK, voordat het gebruikt werd in de soundtrack voor de Olympische Spelen in Londen. ‘Airplanes’ scoorde vier keer platinum in de Verenigde Staten, plus een nominatie voor een Grammy Award.

Het Songfestival was de globale muziektrends overigens opnieuw enkele jaren vooruit. In 2006 deed Ich Troje mee met ‘I Follow My Heart’, een liedje in vergelijkbare stijl. De Polen hadden pech: ze eindigden niet onverdienstelijk elfde in een megahalvefinale, maar kwamen zes schamele puntjes tekort om in de eindstrijd mee te mogen doen. Vier jaar later veroverde hun muziekstijl de wereldwijde charts.

Nu is het wellicht tijd voor een comeback op het Songfestival. Mainstream rap, bij voorkeur in het genoemde hippopgenre. Probleem is dat de meeste zangeressen (& rappers) in dit genre uit Noord-Amerika komen. Landen als Cyprus en San Marino hebben echter al eerder aangetoond met import geen principiële problemen te hebben. En anders kunnen wij altijd nog Ilse de Lange naast Ali B zetten. Fijne zomer iedereen!

Steef van Gorkum


Acties

Information

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers op de volgende wijze: