Veilig thuis

21 05 2013

Dinsdag 21 mei om 22.00. Tweeëntwintigste liveverslag vanuit ons appartement in Malmö. De slotdag in Malmö. Uitrusten voor een geweldige laatste avond.Ik ben weer veilig thuis. Twee bewogen weken heb ik achter de rug. Een geweldige tijd in Malmö, met emotionele pieken en dalen, tot de finale aan toe.

DSCN4353

En die verliep dan eigenlijk wel weer heel rustig. Jill, Dennis en ik pakten vroeg de trein naar de Malmö Arena. We kwamen toch pas laat aan door de immense drukte, maar door goed op te letten waren we vrij snel langs de barrière tot bij het voorste vak staanplaatsen. We sloten aan bij een groepje Nederlanders waar ook Erik bij stond, helemaal vooraan bij het kleine podium waar Anouk zou staan.

Tijdens het optreden van Malta was er nog wel enig rumoer. Een groepje luidruchtige Maltezen vroeg ons of zij, alsjeblieft, voor dit ene liedje even vooraan mochten staan. Wij wilden best tijdelijk onze vier plekken vooraan afstaan, maar de groep Maltezers bestond uit zo’n twintig man en dus werd het dringen. Toen de man achter mij daarbij nogal roekeloos Jill omver liep werd ik boos, maar echt uit de hand liep het niet omdat Dennis tussen beiden kwam en de Maltees afdroop.

De uitslag verliep vervolgens vrij kalm. Ik bleek goed te hebben voorspeld: acht landen uit mijn top tien goed, en dus weinig verrassingen, zeker omdat Denemarken vanaf het begin aan kop stond. De twee landen die ik niet had verwacht (Malta en Hongarije) behoren tot mijn persoonlijke favorieten. Tel daarbij de prachtige top tien notering van Anouk op, en ik ben een zeer tevreden mens.

Na de show doken we nog één keer de Euroclub in. Het was een mooi feestje, en omdat het de laatste avond was dansten we tot 04:00 door, maar toen was de batterij echt leeg. Nadat ik met de nodige mazzel mijn telefoon terugvond, die ik blijkbaar eerder die avond uit m’n zak had laten vallen, besloten we naar het appartement te gaan. Dennis gaf onderweg een nieuwe definitie aan het woord ‘slaapdronken’ en eenmaal thuis was hij weg voor ik goed en wel mijn schoenen had uitgedaan.

De volgende ochtend regende het in Malmö. Typisch, na twee weken prachtig droog weer. Het Songfestival zit er nu echt op. We pakten de laatste spullen in en namen de trein naar Kopenhagen – kan het symbolischer? Bij het inchecken bleek mijn koffer, die op de heenreis nog vijf kilo lichter was dan toegestaan, nu vijf kilo te zwaar te zijn. Ruim tien kilo aan promomateriaal gaat er dus mee terug naar Nederland. Ik zou zeggen: hou de uitslag van de PrijsPole goed in de gaten.

Op het vliegveld liepen we nog langs Frits Huffnagel en Ed Nijpels, die met dezelfde vlucht terugvloog als wij. Geen Anouk. Zij was misschien al naar huis? Ze heeft immers steeds haar eigen plan getrokken. Van tevoren was ik daar huiverig voor: zou ze zich wel goed laten voorlichten over belangrijke Songfestivalzaken? Uiteindelijk is haar eigenzinnigheid iets positiefs gebleken. Van sommige TROS-adviezen moet je je immers niet teveel aantrekken.

Voor mij is het nu echt tijd om deze liverubriek af te sluiten. Het echte leven gaat weer beginnen! Natuurlijk blijft ESF Magazine de komende weken nog wel nabeschouwen in een aantal artikelen, en Jill schrijft nog een terugblik in America 12 Points! Toch moet ik me, net als jullie, berusten in de kater dat het seizoen op z’n einde loopt, en de zomerstop bijna begint.

Steef van Gorkum

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.


Acties

Information

Geef een reactie

