Dringen voor de beste plekken

17 05 2013

Vrijdag 17 mei om 12.00. Negentiende liveverslag vanuit ons appartement in Malmö. Dringen om vooraan in de arena te komen; daarna een topfeest in de Euroclub.

DSCN4801

Het was een mooie dag gisteren. Want ja, vrijwel al mijn persoonlijke favorieten zijn gesneuveld, maar ik heb het tenminste op tijd aan zien komen. Daarmee viel mijn voorspelling nog vrij goed uit en had ik weer acht van de tien landen correct. En wie er ook door gaat, van de show geniet ik toch, alsmede van de toffe afterparty.

Om een uur of 19:00 verlieten we gisteravond het perscentrum voor het zoveelste broodje Subway. Je moet toch wat als je twee weken lang nooit tijd maar altijd honger hebt. In het appartement kleedden we ons om en maakten we ons klaar voor de finale. Dat duurde langer dan gepland, en dus kwamen Dennis, Jill en ik wat aan de late kant bij de Malmö Arena aan.

Nu is het zo dat de staanplaatsen voor het podium in twee vakken zijn verdeeld: een vak vooraan en een vak achteraan. De eerste halve finale waren we er allemaal in geslaagd om in het voorste vak te belanden, maar nu werd dat lastiger. Dennis en Jill hadden op basis van hun tickets geen toegang tot dat vak en ik had geen zin in m’n eentje te moeten kijken.

Vlak voor de shows beginnen, laat de SVT echter altijd nog een paar fans uit het achterste vak door naar voren. Je moet dan dus vooraan de rij staan, maar wij waren zo laat dat dit lastig werd. Op een gegeven moment zag ik een opening om me door de meute te worstelen, maar ik raakte Dennis en Jill daarbij kwijt. Toen we elkaar terugzagen, stond er in de breedte een hek tussen ons in. De rij aan hun kant was veel langer dan aan de mijne.

Snel denken & handelen was vereist om dit nog tot een goed einde te brengen. Ik besloot de gok te nemen. Mijn ticket (dat wél recht gaf op een plek in het voorste vak) gaf ik aan Dennis; Jill was klein genoeg om zich door het hek te kunnen wurmen. Even leek de rij voor onze neus te sluiten, maar na een verontwaardigd betoog mochten Jill en ik als laatsten doorstromen. Dennis wandelde op z’n gemakje de rij voorbij en zo kwam alles goed.

De uitslag verbaasde me alleen in het begin met Hongarije. Daarna bleven Israël en Griekenland lang uit, en uiteindelijk werd Israël dus het slachtoffer. Daarna reisden we in een bomvolle trein in oostelijke richting. Op naar de Euroclub voor de afterparty! Die was bijzonder geslaagd, ondanks een matige DJ, en dankzij een volle zaal uitbundige Songfestivalfans. Want ja, Malmö organiseert meer feestjes dan Baku, maar de regel blijft: pas als de tweede halve finale is aangebroken, is de Euroclub echt vol.

Na de radiointerviews vanochtend maken wij ons klaar voor een werkdag in het perscentrum. Daar is er aandacht voor de generale repetities voor de finale, voor de uitslag/tussenstand van de PrijsPole, voor de Leekwijzer voor de finale en natuurlijk ook voor de laatste aflevering van dit eerste seizoen van De Tweespraak. Ik ga m’n laptop opbergen en de bus naar het perscentrum pakken. Tot zodadelijk.

Steef van Gorkum

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.


Acties

Information

Geef een reactie

