De laatste envelop

15 05 2013

Woensdag 15 mei om 12.15. Zeventiende liveverslag vanuit het perscentrum in Malmö. Anouk, Nederland haalt de finale. Daarna groot feest in de Euroclub.

Anouk-door

We staan in de finale. Wat voelt het heerlijk om die woorden voor het eerst live vanuit de Songfestivalhoofdstad te mogen schrijven. Zo lang als ik als journalist het Songfestival volg, is dit nog nooit gebeurd. En nu mag ik het meemaken: de buzz in de dagen vooraf, de spanning tijdens de generale repetities en de adrenaline van de liveshow. En oh, dat moment, die enveloppen…

Tijdens de liedjes waren Dennis, Jill en ik net zo ontspannen en uitgelaten als de avond tevoren. We stonden vlakbij het kleine podium voorop de catwalk, en schreeuwden met alle nummers mee. Maar zodra Servië afgelopen was, sloeg bij mij de spanning toe. Ik was niet meer in de stemming voor de grapjes van Petra Mede, het enthousiasme van de Australiërs of de dansers in de pauzeact. Ik moest uitslag. Verder niks.

Het duurde maar en het duurde maar. Ik kon niet meer rechtop blijven staan, dus hurkte ik tussen de fans op de grond. Tussen allerlei ruggen door kon ik omhoog op het scherm zien wie door ging. Het beloofde aanvankelijk weinig goeds met de kwalificatie van Litouwen en België, en nadat ook Wit Rusland doorging schreeuwde ik vanaf de grond omhoog: ‘Dennis, het kan niet meer. Oekraïne en Servië zijn de laatste twee.’

Met mijn handen letterlijk in mijn haren pakte ik m’n jack. ‘Jill, get your jacket, we gaan naar huis.’ Oekraïne door. Dennis begint met de meute mee te schreeuwen. ‘NETHERLANDS!’ Zingt de rest van de zaal dat nu ook? Het lijkt erop. Maar het kan niet meer. Servië komt uit de laatste envelop, het kán niet zo zijn dat alle vier de voormalig Joegoslavische landen niet door zijn. Ik ga weer op de grond zitten.

Wat er daarna gebeurd is, weet ik niet eens meer. Blackout. Het moment van de envelop, de vlinder, de beelden van Anouk – ik heb er niets van onthouden. Ik herinner me alleen de seconden, minuten daarna waarin Dennis, Erik en ik schreeuwden, sprongen en elkaar om de hals vlogen. Hulde aan de EBU & SVT: dit was een prachtig staaltje spanningsopbouw. Het kon niet beter.

De rest van de avond/nacht werd het natuurlijk wauzen in de Euroclub. Op elk liedje paste wel een alternatieve tekst die iets met ‘Anouk’ of ‘Finale’ te maken had. Wat een feest! Elke Nederlander die we zagen viel ons om de hals. Ik heb uiteindelijk amper drie uur geslapen voor Giel Beelen vanochtend alweer belde voor een reactie op het goede nieuws.

Vandaag is een drukke dag, met Tweespraak, repetities van de Big 6 en generale repetities voor de tweede halve finale. Verder gaan we aan de slag om voor die tweede halve finale ook de Leekwijzer en de Prijspole in orde te maken. Mijn advies aan jullie: geniet na van dit prachtige resultaat, en blijf ondertussen gefocust, want er komt nog een halve en een hele finale. ESF Magazine houdt je van alles op de hoogte.

Steef van Gorkum

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.


Acties

Information

2 responses

16 05 2013
Joss

Wat jammer om de voorbije dagen hier steeds weer negatieve recensies te lezen over onze Belgische inzending !
Sorry maar Roberto is verdiend door naar de finale !
En aanstaande zaterdag gaan we absoluut niet laatste eindigen …. let maar eens op jongens !

16 05 2013
Karin

Hoi Joss, Ik heb de rehearsels gevolgd en ik snapte dat de recensies over Roberto niet goed waren. Echt vals gezongen. Maar wat heeft die jongen zich hersteld! Hij zong echt veel beter in de halve finale en ik heb toen meteen ge-smst dat hij door zou gaan.Ik had hem zelf al in de pole in mijn lijst staan, omdat ik altijd hoop dat onze zuiderburen het ook goed doen. Maar omdat hij zo n outsider was en niet in heel veel lijstjes stond, kan ik me de reactie van Steef wel voorstellen: nog minder ruimte voor ons om door te gaan. Want Servie ed gaan ALTIJD door! Dus dit stuk beschrijft de gevoelens van angst van een heel land( ik overdrijf nu wel wat). Maar wat heerlijk dat we beide door zijn! Veel succes zaterdag gewenst !

Geef een reactie

