Al mijn favorieten sneuvelen

11 05 2013

Zaterdag 11 mei om 22.45. Twaalfde liveverslag vanuit het grote perscentrum in Malmö. Al mijn favorieten vallen tegen of worden als kansloos gezien. Da’s niet eerlijk.

steef zeurt

Misschien zijn het de emoties na een uitputtend lange dag. Maar ik krijg zo langzamerhand het gevoel dat ze het expres doen. Om me te pesten. Al mijn persoonlijke favorieten in deze sterke tweede halve finale lijken straks te gaan sneuvelen – dat wil zeggen, geen van hen is een absoluut zekere finalist. Dit zijn ze, alle zes:

Macedonië

Ik veerde blij verrast op toen ik hoorde dat Vlatko zijn lied nu weer in het Macedonisch zingt. De eerste runthrough vandaag was dan ook stukken beter dan de repetitie van eerder deze week. In de tweede runthrough begon Vlatko echter toch weer te freestylen – af te wijken van de eigenlijke melodielijn. Misschien is dit lied niet meer zo kansloos als ik eerst dacht. Maar het is in ieder geval niet zo goed als het had kunnen zijn.

Malta

Eigenlijk heb ik Malta al afgeschreven. Bovenal vanwege de matige vocalen van Gianluca Bezzina. Verder is er het risico dat het lied te gemakkelijk vergeten wordt in dit deelnemersveld. Zonde, want ik hou ervan. Acoustische gitaarpop, simpele begeleiding, mooie tekst. Echt een lied dat ik zelf met een gitarist live zou willen spelen.

Bulgarije

Wellicht is dit land nog altijd kansrijk voor de finale – maar de repetitie vandaag ging technisch niet goed. Gedoe met trommelstokken, camerabeelden en Elitsa viel ook nog een paar keer omver. Vreemd, want de eerste repetitie was juist erg sterk. Gaat dit het nu ook al niet halen?

Hongarije

Misschien wel de minst kansrijke bijdrage van deze halve finale. Door de loting, met name. Dat Hongarije optreedt na Armenië en Israël is erg ongunstig voor ByeAlex. Zwaaien dus met de handjes, en ook dat vind ik heel jammer, want ik hou enorm van deze kunstzinnige en serene bijdrage.

Albanië

De enige van mijn favorieten die meevalt! Albanië is mijn absolute nummer één van dit jaar, qua persoonlijke smaak althans, maar ik heb tot deze week nooit gedacht dat ze de finale zouden halen. Nu blijkt de Montenegrijnse zanger ineens over veel charisma en een dijk van een stem te beschikken – een vuurspuwende gitaar en een flitsende regie maken het geheel af. Ik houd hoop.

Zwitserland

Dennis slachtte dit favoriete liedje van mij in één zin af: ‘Het heeft de uitstraling van een braderieoptreden.’ Hij had wel gelijk. Op dit moment zie ik het niet gebeuren voor Zwitserland, en dat is jammer, want sinds het allereerste begin heb ik dit lied in mijn playlist gedraaid.

In theorie is het mogelijk dat na donderdag al deze zes liedjes zijn uitgeschakeld. Maar die gedachte is nog onnodig negatief. En dat terwijl er geen reden is tot doemdenken. De dag verliep namelijk opnieuw goed, met een eindeloze rits aan repetities en meerdere boeiende persconferenties. De verhalen daarvan komen verspreid over vandaag en morgen op de website.

Zelf vond ik vooral het verhaal met Azerbeidzjan leuk om te maken. Spannend was de persconferentie met Zwitserland; na veel twijfel hebben we uiteindelijk toch besloten te vragen wat er zou gebeuren als de oude bassist (95 jaar oud) gezondheidsproblemen zou krijgen. En nu is het perscentrum leeg. Niemand wacht op de persconferentie van Roemenië, ook wij niet. Tijd om naar huis te gaan, en daarna naar Euroclub. Tot morgen!

Steef van Gorkum

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.


Acties

Information

Geef een reactie

