Songfestival zoals het hoort

10 05 2013

Vrijdag 10 mei om 22.15. Tiende liveverslag vanuit het grote perscentrum in Malmö. Een lange werkdag werpt zijn vruchten af, en Anouk wil het imago van het Songfestival opfrissen.

DSCN4685

Even uitpuffen aan het einde van deze idiote dag. Van tien uur ’s ochtends tot tien uur ’s avonds in het perscentrum – het kan allemaal, zeker als de volledige eerste halve finale in repetitieblokken wordt afgewerkt. Gelukkig is de sfeer goed: zowel ESC Daily als ESF Magazine heeft een hele goede dag gedraaid.In de voorbije dagen hebben we er al vaak aan gerefereerd: ‘Het Drukke Weekend’, de vrijdag en zaterdag vol met repetities en persconferenties, waarin alles zich tegelijkertijd afspeelt en je constant dingen mist. Het begon ’s ochtends meteen hectisch toen het wireless internet het begaf. Gelukkig waren Dennis en collega Liam van ESC Daily zo scherp om snel te verhuizen naar werkplekken met kabelinternet.

Voor ESC Daily was het bovenal zaak om alle repetities te filmen, en zo snel mogelijk online te krijgen. Dat lukte door perfect teamwork tussen Liam, Jill en mijzelf. We wisselden elkaar in hoog tempo af, renden op en neer van arena naar werkplek en weer terug. Lege camera brengen, volle camera mee terug nemen, video’s uploaden. Het was een enerverende maar succesvolle dag, waarin veel high fives uit werden gewisseld. Het Songfestival zoals ik dat ken van voorbije jaren.

Op deze site gebruikten we het videomateriaal van ESC Daily, uiteraard met eigen blog. Daar had ik niet direct mee te maken, maar natuurlijk heb ik de repetities wel gevolgd. Van de eerste vier landen – die ik nu pas voor het eerst heb gezien – viel Oostenrijk tegen en Estland zowaar mee. Slovenië was vocaal dusdanig slecht dat daar wel een streep door kan.

Daarna was het de beurt aan Denemarken. Alles wat in de eerste repetitie beter moest, lijkt nu in orde. Emmelie heeft nu eindelijk door wat de Deense regie van haar wil, en dus valt de puzzel ineen. Oekraïne maakte ook vorderingen: met pak aan komt de act met de reus beter over, en ook Zlata heeft haar presentatie sterk verbetert.

DSCN1642Over Anouk is al het nodige gezegd. Naar mijn smaak is ze nog steeds af en toe te bang voor de camera, maar het zou de pret niet mogen drukken. Nederland hoort bij de beste inzendingen in deze halve finale. Ik heb goede hoop dat Nederland de negatieve reeks dus gaat doorbreken – hoop die ik overigens vandaag ook voor het eerst op regionale radio heb uitgesproken.

Persconferenties zijn er door mijn werk bij Daily enigszins bij ingeschoten. Ik heb alleen van Anouk nog de quote losgepeuterd dat zij al jaren aan het Songfestival mee wilde doen. “Gewoon, omdat ik elk jaar het gevoel had dat ik daar zou moeten staan.” Toen Erik doorvroeg of ze zich ook bewust was van haar cruciale rol in de beeldvorming in eigen land, zei ze: “Ja, absoluut. En ik ga er alles aan doen om het waar te maken.”

Ik ben blij dat Anouk dit wil doen. Voor zichzelf in de eerste plaats, natuurlijk, maar ook voor het Songfestival, en voor iedereen in Nederland die zich daarbij betrokken voelt. Hopelijk blijkt dinsdag haar gelijk. Tot die tijd gaan wij door met het volgen van alles wat zich hier in het perscentrum afspeelt, te beginnen met de tweede halve finale morgen.

Ps. Vanavond nog het toetje van de dag: Dennis’ verslag van de Cypriotische persconferentie, over economische crisis en veerkracht.

Steef van Gorkum

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.


Acties

Information

Geef een reactie

