Birds onder de loep

4 05 2013

In ‘Tekst onder de loep’ neemt redacteur Hendrik Kramer van Road to Malmö in de aanloop naar het songfestival de teksten van vijf inzendingen onder handen. Doel is niet om te oordelen, maar om te analyseren. Door te benoemen wat je anders voor normaal aanneemt, komt misschien de diepere betekenis naar boven.

Door Hendrik Kramer

Anouk

Na alle commotie over het Koningslied, zou je haast vergeten dat ook een ander lied Nederland straks vertegenwoordigd – maar dan in het buitenland. Het Koninginnelied van Anouk, ‘Birds’. De titel ‘Vogels’ doet mij denken aan de lente, de vogels die fluiten. Maar ook aan onze allereerste songfestivalinzending: ‘De vogels van Holland’ door Jetty Pearl.

Koningslied

Geïsoleerd van buiten
Wolken hebben al het licht weg genomen
Ik heb geen controle, het lijkt alsof mijn
Gedachten afdwalen
Steeds wanneer ik probeer om
te leven zonder jou

Net als in het Koningslied (excuses voor de vergelijking) ook hier veel beeldspraak die verwijst naar het Hollandse weerbeeld. Hier zijn het de wolken die het licht hebben weg genomen. Een periode van droefheid breekt aan want haar geliefde is verdwenen en juist als ze probeert om niet aan hem te denken, dwalen haar gedachten af naar hem.

Vogels vallen van het dak af
Uit de lucht als regendruppels
Geen lucht, geen trots

De eens zo vrolijk fluitende vogels zijn nu dood en er is geen vreugde te herkennen. Niet vanwege de warmte, maar vanwege het gemis vallen ze van het dak en uit de lucht. Ze vallen als regendruppels, die dan weer kunnen verwijzen naar verdriet en een regenachtige dag.  Geen lucht geen trots; niets om in te leven. Als een vis op het droge.

Jezelf zijn

Als mezelf zijn verkeerd is
Dan wil ik liever niet juist zijn
Hoop verandert in angst en met mijn
enige vleugel kan ik niet vliegen
Als de zonsopgang omhelst mijn
Dromen sterk en dat is waarom…

De ik-persoon kon niet zichzelf zijn in haar relatie en dat is natuurlijk nooit goed. Wanneer de hoop in angst verandert is iets wat eerst heel mooi was iets heel lelijks geworden. Het maakt dat je wilt vluchten. Hier past de ik-persoon de beeldspraak over de vogels toe op zichzelf. Ze is zelf een vogeltje met maar één vleugel en kan niet meer vliegen. De zonsopgang maakt een einde aan de nacht vol dromen. Het doet haar helaas weer beseffen dat de werkelijkheid anders is. Dat zorgt ervoor dat de vogels niet meer vliegen.

Naar een plek zonder angst, zonder maanlicht
Alles wat ik nodig heb zijn bomen en bloemen, en wat zonlicht
Waar herinneringen worden gemaakt en de oude sterft
Waar liefde niet verloren gaat

Hier gaat het om een verlangen waar de vogel naar toe zou willen vliegen. Maanlicht staat hier tegenover het levengevende licht van de zon. Ze heeft slechts bomen, bloemen en zonlicht nodig om weer te kunnen vliegen om weer op te knappen. Het is tijd voor lente.

Een plek waar het goed toeven is en die je oude slechte herinneringen doet vergeten. Waar je jezelf kan zijn en nieuwe goede herinneringen aanmaakt.

Vogels vallen van het dak af
Uit de lucht als regendruppels
Geen lucht, geen trots
Daarom vliegen de vogels niet

Tot slot zingt Anouk nogmaals het refrein maar nu met de slotzin ‘Daarom vliegen de vogels niet’. Laten we hopen dat Anouk dit keer overvliegt naar de finale en daar misschien wel tot grote hoogten stijgt. Dat zeg ik als fan van onze eigen inzending, en als afsluiting van Tekst onder de Loep 2013.

De tekst van ‘Birds’ is geschreven door Anouk. LEES HEM HIER TERUG.


Acties

Information

Geef een reactie

