Roadtrip naar het Songfestival

28 04 2013

Het vervoer naar het Songfestival is vaak symbolisch voor het festival zelf. Typerende voorbeelden uit het verleden doen me afvragen waar de combitrip van dit jaar precies op vooruitloopt. En wat biedt volgend jaar voor mogelijkheden? Dat is natuurlijk afhankelijk van het eindresultaat in Malmö.

rijbewijs

Door de voorruit zie ik een landweggetje. Het is rustig buiten. Amper verkeer, een schraal zonnetje en zelfs geen koeien in de wei. Terwijl de zon af en toe flikkert tussen de wolken, dwalen mijn gedachten af naar drie jaar geleden. Aan de vooravond van het Songfestival in Oslo dreigde aswolken roet in het eten te gooien. En ik moest vier keer vliegen.

Aanvankelijk zou ik alleen de tweede week van het festival bijwonen. De retourvlucht voor maandag t/m zondag (24 t/m 30 Mei) was al geboekt. En toen kwam de accreditatie, en het plan om ook de – journalistiek gezien veel belangrijkere – eerste week mee te nemen. Ik boekte een nieuwe retourvlucht, voor 17 t/m 23 Mei, met uiteraard het doel om alleen de eerste heenvlucht en de laatste terugvlucht te gebruiken.

Dat bleek niet mogelijk. De voorwaarden van de vlucht waren zodanig dat je alleen de terugvlucht van een retourtje kunt gebruiken als je de heenvlucht ook hebt meegemaakt. Ik was dus genoodzaakt om in het weekend op en neer te vliegen, en twee belangrijke repetitiedagen te missen – anders zou ik überhaupt niet meer thuiskomen.

Die rommelige reis was tekenend voor mijn eerste Songfestival. De ervaring van er voor het eerst bij zijn had ik nooit willen missen, maar ik was nog zo groen als gras. Naast vier vluchten had ik in Oslo ook drie verschillende hotels die allemaal mijlenver van Arena en Euroclub aflagen.

In Düsseldorf ging het juist allemaal vanzelf. Ik woonde destijds in de buurt van Arnhem en kon dus met de trein naar de Songfestivalhoofdstad reizen. De orde en pünktlichkeit van de Deutsche Bahn representeerden een festival waarin alles op loopafstand was, en ik kon doen en laten wat ik wilde.

Van Baku vergeet ik nooit meer de urenlange overstap op Moskou Sheremetyevo. Wie voet wil zetten in een oud-Sovjetland, zal toch minstens eenmaal door de Moskouse douane moeten gaan. Bovendien was dit een Songfestival dat zich af leek te spelen in een totaal andere wereld, en daar hoort natuurlijk een vlucht van meer dan een etmaal bij.

Dit jaar springt de treinreis over De Brug het meest in het oog. Je vliegt namelijk niet op Malmö – je vliegt op Kopenhagen en pakt daar de trein. Een knipoog naar de nieuwe winnaar? Een voorbode voor een internationaal festival? Of misschien gewoon een typisch stukje Scandinavië, om te vieren dat het festival terug is in de regio waar het nooit zijn populariteit verliest.

Dennis hintte een paar maanden geleden al dat we mogelijk volgend jaar dezelfde vlucht boeken, en dan in Kopenhagen blijven. Ook de andere bookmaker favorites wijzen in vertrouwde richtingen. Winst voor Dina Garipova betekent wellicht een terugkeer naar Moskou, en met ‘Gravity’  kan ik volgend jaar naar Oekraïne, een land dat ik ruim een maand geleden al uitgebreid verkend heb.

De landweg loopt uit op een rotonde. Even weer concentreren nu. Terug naar twee, knipperlicht aan, derde afslag. Stiekem zou het nog het mooiste zijn als Anouk wint, of desnoods Cascada. Dan gaan we volgend jaar gewoon met z’n allen in de auto. De TomTom geeft aan dat ik de tweede straat naar rechts moet. Binnenspiegel, buitenspiegel, rechterschouder. Bestemming bereikt. Roadtrippen naar het Songfestival, denk ik terwijl ik de handrem aantrek. Waarom niet? Ons team is sinds afgelopen dinsdag alvast een rijbewijs rijker.

Steef van Gorkum


Acties

Information

Geef een reactie

