l’Enfer et moi onder de loep

27 04 2013

In ‘Tekst onder de loep’ neemt redacteur Hendrik Kramer van Road to Malmö in de aanloop naar het songfestival de teksten van vijf inzendingen onder handen. Doel is niet om te oordelen, maar om te analyseren. Door te benoemen wat je anders voor normaal aanneemt, komt misschien de diepere betekenis naar boven.

Door Hendrik Kramer

amandine bourgeois

De titel van het Franse nummer is ‘De hel en ik’. Het klinkt bijna als een Sartre-referentie. Wanneer ik de tekst doorlees en de titel bekijk dan vermoed ik dat het hier gaat om een slecht huwelijk, over een vrouw die mishandeld wordt door haar man. Anderzijds zitten er ook elementen in dat het hier gaat om een vrouw uit Vijftig Tinten Grijs. Iemand die het dus niet zo’n probleem vindt om toegetakeld te worden. Hoe het ook zij, het is in ieder geval een controversiële tekst.

Knock Out

Je sloeg me Knock Out vanaf het begin
Ik vond het geloof ik zelfs een beetje leuk
Leren banden en zijden handen

Leren banden en zijden handen suggereert een vorm van SM. Het is daarmee de opvallendste zin in deze strofe. De eerste zin is dubbelzinnig: ik zou het in verband brengen met een hevige verliefdheid, in samenspraak met de eventueel losse handjes van de persoon waarover het gaat. De ik-persoon vindt het stiekem ook wel een beetje leuk.

Wie doe je pijn en in welke positie?
Tot het ochtendgloren rood kleurt
Je gooit me van je af als een toverspreuk

Ook hierboven wordt nog even doorgepraat over SM. Ik zou me echter ook kunnen voorstellen dat de schrijver het heeft over mishandeling, op een verzachtende manier neergezet om zo aandacht te vragen voor vrouwen die mishandeld worden maar het niet durven toe te geven. Mooie beeldspraak ook weer in de zin ‘Tot het ochtendgloren rood kleurt’. Rood van de striemen en rood van het bloed?

De laatste zin vind ik moeilijker om te duiden. Wellicht doelt de schrijver op de ontnuchterende ochtend, als de magie weg is. De gewone dag begint weer en de toverspreuk is verbroken. De man gaat naar kantoor, de vrouw gaat ook aan het werk en de buitenwereld weet van niets.

Hel

Ik ga je de hel geven
Vanwaar jij jezelf verloor
Kijk goed achter je
En ik zal het zijn

In deze tekst lijken de rollen omgedraaid. Alsof de vrouw wraak wil nemen op de man. Het begint met de dreiging: ‘Ik ga je de hel geven’. Wat bedoelt ze hier? Is dit echt een dreigement, of is het meer uitdagend bedoeld? ‘Vanwaar jij jezelf verloor’ verwijst naar de hel – en ik denk in dit verband dan weer aan mishandeling. Hij verloor zichzelf erin, hij ging er te ver in door. Misschien begon het onschuldig, maar werd het van een spel tot echte mishandeling.

Je liet me hevig schreeuwen
Mijn nek toont jouw afdruk
Ik hield ervan om huid uit te wisselen

Dit verwijst weer terug naar de spannende nachten. Op haar nek is het bewijs te zien dat hij haar ernstig heeft toegetakeld. De laatste zin klinkt wat vreemd. Het enige wat ik erbij kan verzinnen is dat het uitwisselen van huid verwijst naar schrammen, naar verwondingen.

Giftig

Onze limieten, het is klassiek
Ik hield van onze giftige liefde
Het soort dat alles mooi maakt

‘Ik hield van onze giftige liefde’. Ze had er dus plezier in. Het maakte zelfs alles mooier, juist omdat het zo giftig was? Je zou hier ook nog kunnen denken aan een soort van liefde waarbij de twee geliefden een haat-liefde verhouding hebben. Ze kunnen niet zonder maar ook niet met elkaar.

Ik ga je de hel geven
Je zult te weinig adem krijgen
Een close call tenzij
We bij elkaar komen
Tenzij het nodig is
Onze strijd af te zweren

In het laatste stuk wordt echt aangezet op de vraag. ‘Ik ga je de hel geven, je zult te weinig adem krijgen’. De ik-persoon gaat zo ver dat ze hem bijna dreigt te verstikken. ‘Tenzij we bij elkaar komen’. De vrouw verlangt er immers wel naar dat ze bij elkaar komen en dat de strijd die tussen hen plaats vindt uiteindelijk afgezworen wordt.

Nog even terug naar de titel, ‘De hel en ik’. De hel is dus de situatie waarin zij zit, maar zijzelf kan ook de hel zijn, misschien wel omdat die hel in haar tot stand gekomen is.

De tekst van “l’Enfer et moi” is geschreven door Boris Bergman. LEES HEM HIER TERUG.


Acties

Information

Geef een reactie

