Hoe groot is die kans?

21 04 2013

Tienduizenden dollars verdient Daniel Gould jaarlijks met wedden op Songfestivaluitslagen. In 2010 bijvoorbeeld zette hij een inleg van 165.000 euro om naar een eindbedrag van 220.000 euro. Met zo’n inzet hoor je bij de echte kerels. Ik durfde niet eens mijn haardos te verwedden op een slecht resultaat van San Marino.

eurovision betting

Het lijkt allemaal zo gemakkelijk. Je hebt alleen maar wat kennis van het Songfestival nodig om de odds te verslaan. Pluk de nitwits eruit en maak er gebruik van, winst is zo gemaakt. Zeker als je alleen maar op safe wedt. Er zijn immers elk jaar wel een paar zekere finalisten.

Maar hoe safe is safe? Vorig jaar waren onze redactieleden stuk voor stuk overtuigd van de kwalificatie van Slovenië. We zaten er uiteindelijk toch flink naast. Één van de leuke dingen van het Songfestival is dat het vol verrassingen zit. Kan een kans dan ooit 100% zijn?

Misschien niet. Maar volgens Daniel Gould moet je toch rekenen met percentages kans die je landen geeft. Het ene zekerheidje is immers het andere niet. Vorig jaar maakten onze redactieleden allemaal een lijstje van de tien grootste kanshebbers op kwalificatie. Slovenië stond in alle lijstjes. Maar nergens op plek 1.

De juiste manier van wedden is dus om je in te dekken. De winst van je échte zekerheidjes gebruik je als inzet voor je borderliners (landen die je een goede kans geeft, maar die minder zeker zijn). Een voorbeeld: ik zou vorig jaar in de tweede halve finale 100 euro op zowel Servië als Zweden hebben ingezet, en daar misschien een magere 12 euro mee hebben gewonnen. Die twaalf euro zet ik in op Slovenië. Af en toe een gokje wagen mag, als je je maar indekt.

Natuurlijk blijven er ook dan landen op wie het gokken zinloos is. In de eerste halve finale van vorig jaar waren Oostenrijk, Letland, San Marino en Montenegro dusdanig slecht dat zij bij voorbaat al konden worden afgeschreven. Dennis en ik hadden er bijna onze haardos op durven verwedden dat geen van die landen de finale zouden halen.

Ik denk niet dat Daniel Gould je zo’n weddenschap zou aanraden. De kans is immers (bijna?) 0% dat je bij die weddenschap iets wint – je kunt hooguit je wilde haren verliezen. “Ik ga kaal, als … de finale haalt.” Het klinkt wel stoer natuurlijk, maar ik denk dat ik dit jaar liever bij de echte kerels wil horen. Laat de geldwagens maar vast voorrijden: ik zet een tientje op Denemarken.

Steef van Gorkum


Acties

Information

Geef een reactie

