De operettevereniging van Malmö

16 04 2013

In de rubriek ‘Met Het Mes Op De Keel’ zet de redactie van Road to Malmö elke donderdag twee deelnemers aan het komende Eurovisie Songfestival tegenover elkaar. Beide inzendingen hebben een link met elkaar, maar er zijn ook verschillen! Het is aan jullie om de keus te maken, het mes staat immers op de keel! In deze aflevering: Kroatië vs. Roemenië.

cezarDe link
Op het songfestival is ruimte voor elk muziekgenre. Dat is één van de redenen waarom veel mensen het interessant vinden om het festival te volgen. Ook voor de hogere kunst is ruimte, klassieke opera-achtige muziek is vaker voorbij gekomen. Soms met succes, soms niet. Letland deed het in 2007 behoorlijk, maar Frankrijk kon de favorietenrol in 2011 niet waar maken en de kopstem van David D’Or in 2004 sloeg de plank volledig mis.

De Roemeense inzending van dit jaar lijkt op die mislukte Israëlische inzending, met name door het gebruik van de falsetto van zanger Cesar. Verder is het nummer een zogenaamde cross-over tussen dance en klassiek. Slovenië vaarde daar wel bij in 2007 en haalde de finale. Kroatië zit dit jaar ook in het klassieke genre, maar dan in de andere hoek. Een Il Divo-achtige bijdrage. Niet hoog gezongen, maar in de lagere regionen, uitgevoerd door een volledig mannelijk ensemble.

De verschillen
De verschillen zijn groot tussen Kroatië en Roemenië. Een solo-artiest tegenover een groep. Een hoge stem tegen de lage meerstemmigheid. Uptempo versus rustig. De één zit in halve finale 1, de ander in halve finale 2. Roemenië heeft fantastische statistieken, Kroatië wat minder.

De Kroatische inzending lijkt wat gedateerder te zijn. Aan de andere kant, zij begaan een route die al eerder is bewandeld en genieten daardoor dus een vorm van herkenbaarheid. Het mengen van twee muziekstromen in één bijdrage is niet uniek, maar door dit te doen met een falsetto is wel vernieuwend. Het kan op de lachspieren werken, of bij juries heel goed vallen. Voor hetzelfde geld vinden zij het heel knap wat Cezar doet?

De balans
Kroatië komt met Klapa S Mora met een groep die dicht bij zichzelf lijkt te blijven. Cezar uit Roemenië doet dat ook, maar het komt allemaal wat geforceerd over. Alsof het lied volledig voor het songfestival is bedacht. Het ligt er vrij dik bovenop.

klapa s mora

En nu jullie! Zoek de verschillen, beantwoord de vraag en reageer gerust, maar vergeet niet: Je móét kiezen: Kroatië, of toch Roemenië?


Acties

Information

2 responses

16 04 2013
Robbert-Rotterdam

Ik ben van beide niet erg gecharmeerd, maar áls ik moet kiezen dan kies ik liever voor inhaak-authentiek(Kroatië), dan voor gekunsteld en gezocht(Roemenië).

19 04 2013
Luuk

Kroatië start mooi, rustig. Ook een paar Grieks-achtige tonen maken het extra mooi. Die samenzang is ook nog steeds mooi. Als er op een gegeven moment wat meer volume in het lied komt denk je dat er wat gaat gebeuren, maar het is soms ook mooi om dat niet te doen, dus niet per se een minpunt. Wat een leuke engerd van Roemenië😛 en hij is ook nog eens verminkt voordat hij het podium op ging, zo die heeft echt een goede trap gekregen, dat vind ik dan wel weer zielig. De beat heeft op zich nog wel redelijke stukjes erin, maar laat het toch lekker door een mooie vrouwen stem zingen zoals bij Ricky Romero ‘Like Home’🙂. Maar ik vind het het lied te erg verpesten ik ga dus voor Kroatië.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers op de volgende wijze: