Kedvesem onder de loep

13 04 2013

In ‘Tekst onder de loep’ neemt redacteur Hendrik Kramer van Road to Malmö in de aanloop naar het songfestival de teksten van vijf inzendingen onder handen. Doel is niet om te oordelen, maar om te analyseren. Door te benoemen wat je anders voor normaal aanneemt, komt misschien de diepere betekenis naar boven.

Door Hendrik Kramer

Bye Alex
Na een paar luisterbeurten is Hongarije uitgegroeid tot een van mijn favorieten dit jaar. Natuurlijk ben ik benieuwd naar wat ByeAlex nu eigenlijk zingt. Deze week neem ik dus Kedvesem onder de loep. Kedvesem betekent schatje, liefje of in het Engels: sweetheart. Maar het woord ‘Kedvesem’ is denk ik niet één op één te vertalen, omdat elke taal zijn eigen koosnaampjes kent die allemaal hun eigen gevoel oproepen. Kedvesem spreekt in elk geval een geliefde aan. Ik denk dat je Hongaar moet zijn om dit woord helemaal tot je door te kunnen laten dringen.

Wolven

Mijn liefje is een meisje
Opgevoed door wolven
Ze danst met een hersenschim
En stilletjes sluipt ze weg
Ze is mijn liefje
Ze is mijn liefje

In dit eerste couplet wordt ons wat verteld over het meisje. ‘Opgevoed door wolven’ verwijst zeer waarschijnlijk naar wolfskinderen. Dit zijn kinderen die van jongs af aan zonder menselijk contact zijn opgevoed. Zulke kinderen overleven alleen als ze door dieren, vaak wolven, in de roedel worden opgenomen. Dansen met een hersenschim betekent wellicht dat ze de werkelijkheid anders beleeft dan hij werkelijk is. Misschien zit er ergens nog wel het besef dat ze een mens is en geen wolf? Stilletjes wegsluipen verwijst dan naar het terugtrekken uit de sociale wereld, of misschien ook wel uit de wolvenwereld.

Continenten

Mijn liefje is een meisje
Die de zeven continenten omarmd
Die neerplonst in mooie zeeën en
Danst in de wolken hierboven
Mijn liefje
Ze is mijn liefje

In het bovenstaande couplet lees je dat dit meisje helemaal één is met de natuur. Ze plonst neer in de zee en danst in de wolken. Zowel het blauw onder haar (zee) als boven haar( lucht) heeft zij zich eigen gemaakt. Het omarmen van de zeven continenten verwijst naar het feit dat ze zich overal thuis kan voelen hoewel ze vervreemd is van menselijke omgang. De wereld, de natuur is haar domein.

Want voor mij
Is er geen ander, alleen mijn liefje, ze is mijn liefje
Waar ze ook heen gaat, ik heb er vrede mee, ik heb er vrede mee, omdat
Ze me altijd vindt, mijn liefje, mijn liefje
Ik neurie- het is zo goed voor mij, het is zo goed voor mij, dit liedje.

Het meisje zwerft zoals al duidelijk was vrij rond in de natuur en is niet gebonden aan iemand. Degene voor wie zij een liefje is neemt daar genoegen mee. Hij weet dat ze hoe dan ook wel weer bij hem terugkomt en verwacht geen vaste relatie met haar. Om haar te laten weten hoeveel hij van haar houdt neuriet hij een liedje; dit liedje.

Verwarde haren

Mijn liefje is een meisje
Die wordt gemarteld door onvoorspelbare dromen
Verward haar in de morgen
Gevlochten door de wind
Dat maakt mijn liefje anders
Ze is mijn liefje

‘Gemarteld door onvoorspelbare dromen’ kan verwijzen naar de hersenschim waar het meisje mee danst. Misschien is er nog iets dat haar bindt aan de sociale wereld en twijfelt ze of ze terug moet keren? Of twijfelt ze over haar toekomst? ‘Verward haar in de morgen, gevlochten door de wind’ geeft aan dat de natuur haar haar doet. Dit alles maakt haar natuurlijk tot een bijzonder iemand.

Nooit bang

Mijn liefje voor onsterfelijkheid
Maakt er een potje van en is nooit bang
Ze maakt een vervoer van rozemarijn
Getrokken door krekels me rustig op mijn gemak stellend
Ze is mijn liefje

Dit laatste couplet bevat ook weer heel veel beeldspraak die te maken heeft met de natuur. Uit alles wordt wel duidelijk dat we hier te maken hebben met een bijzonder meisje die in de natuur opgroeit en gewend is aan het harde leven. Doordat ze nooit bang is kan ze iemand ook op zijn gemak stellen. Het meisje is zo bijzonder en zo één met de natuur dat ze een onsterfelijke indruk heeft gemaakt.

De tekst van ‘Kedvesem’ is geschreven door ByeAlex. LEES HEM HIER TERUG.


Acties

Information

Geef een reactie

