In het spoor van Ell & Nikki

11 04 2013

In de rubriek ‘Met Het Mes Op De Keel’ zet de redactie van Road to Malmö elke donderdag twee deelnemers aan het komende Eurovisie Songfestival tegenover elkaar. Beide inzendingen hebben een link met elkaar, maar er zijn ook verschillen! Het is aan jullie om de keus te maken, het mes staat immers op de keel! In deze aflevering: Macedonië vs. Georgië.

sophie nodiDe link
Op het songfestival zijn al meerdere duo’s (man & vrouw) succesvol geweest. De geloofwaardigheid van het duo als (liefdes)koppel is daarbij al gauw een issue. Denemarken 2010 werd betwijfeld, Azerbeidzjan 2011 doorstond de test ondanks het feit dat zangeres Nikki ouder was dan zanger Ell.

Dit jaar kiest Georgië voor een duo dat wel heel erg aan Ell & Nikki doet denken. Het duo Nodi & Sopho verschilt slechts enkele jaren in leeftijd en ook hier is de vrouw (Sopho) de oudste van de twee. Net als bij de Azerbeidzjaanse buren lijkt het (zie videoclip) echter alsof het voornamelijk om de jongen draait, alsof hij de ster is waar het meisje bijgezocht is. En dan was er ook nog het duo uit Macedonië: Esma & Lozano. Ook met een oudere vrouw, ook met een jongen die primair in de spotlights wordt gezet.

De verschillen
Natuurlijk is het leeftijdsverschil bij het Macedonische duo veel groter. Daar is ook een reden voor: Macedonië probeert bewust de botsing tussen twee stijlen, twee culturen in beeld te brengen. De vocalen van Lozano komen muzikaal gezien nog het dichtst bij Ell & Nikki in de buurt, maar als de Balkanbeat erin komt en Esma aan de beurt is, komt de lokale Macedonische dans- en muziekcultuur bovendrijven.

De Georgiërs hebben qua muziekstijl beter naar de succesvolle buren geluisterd. ‘Waterfall’ is een bombastische ballade zoals je die van duo’s verwacht. Maar waar de compositie ‘Running Scared’ nog een aantal technische foefjes bevatte om juryleden te overtuigen, is de Georgische inzending dit jaar enigszins fantasieloos.

De balans
Als de vraag luidde welk duo het dichtst bij zichzelf blijft, dan zou Macedonië dit duel glansrijk winnen. Maar dat is nu niet het geval. De vraag “Wie kan tippen aan Ell & Nikki?” betekent een zoektocht naar kansrijkheid, een zoektocht naar succes zoals Azerbeidzjan in 2011. En hoewel de Georgiërs misschien wel iets teveel op zoek zijn naar een kopie van dat succes, kunnen wij ons niet voorstellen dat ‘Waterfall’ de finale niet haalt.

Esma Lozano

En nu jullie! Zoek de verschillen, beantwoord de vraag en reageer gerust, maar vergeet niet: Je móét kiezen: Macedonië, of toch Georgië?


Acties

Information

2 responses

11 04 2013
Robbert-Rotterdam

Als je mij naar mijn persoonlijke mening vraagt dan één grote “Yuck” voor de Georgische bijdrage. Voor mij klinkt het allemaal te herkenbaar en het verveelt me. Het zou me ook niet verbazen als ze met een zelfde soort choreografie komen als die van Azerbeidzjan 2011.
Macedonië vind ik wederom apart. De ‘vreemde’ overgangen in het nummer stoten me niet af, maar vind ik juist excentriek en daardoor spannend. Ook neem ik waar dat er 2 persoonlijkheden op het podium staan, waarvan er 1 (de man) zelfs een uizonderlijk mooie stem heeft.
Het is dus duidelijk: mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Macedonië. De vraag was echter wie kansrijker is. En dan wordt het een ander verhaal. Dan vrees ik dat ik moet antwoorden: Georgië. Hoewel totaal onorigineel en ongeïnspireerd, meen ik dat dit duo het kunstje uit Azerbeidzjan zal kunnen herhalen. Ik schat in dat het tv-publiek het oorspronkelijke duo al weer vergeten is, zodat de act van Georgië dadelijk als ‘gloednieuw’ ervaren zal worden en evenredig beoordeeld zal worden…….

19 04 2013
Luuk

Macedonië: aan het begin als de man zingt vind ik het mooi, wat mij betreft komt de beat er te vroeg in. Ook vind ik de beat niet echt leuk, als hij weer terugkomt is het even beter. De stukken die zij doet vind ik jammer voor het nummer want als alleen de zanger er was geweest had het een heel mooi nummer kunnen worden. Georgië is wel een redelijk mooi nummer af en toe en ze spelen inderdaad in op het uiterlijk van de zangers, en dan weer vooral de man, daarmee zullen ze veel punten binnenhalen denk ik. Maar het is nog steeds niet echt het nummer waar ik naar zoek. Wel wint dit nummer het van Macedonië vooral door die beat.. Ik kies dus voor Georgië

Geef een reactie

