Elk jaar iets nieuws te leren

7 04 2013

Malmö 2013 wordt alweer mijn vierde Songfestival. The Road to Eurovision wordt daarmee ieder jaar ietsjes gemakkelijker; ik weet waar ik moet zijn en wat ik moet doen. En dus is er nu zelfs wat tijd over. Bijvoorbeeld voor een beetje zelfreflectie. Immers, na vier jaar Songfestivalervaring ligt het gevaar van afstomping altijd op de loer.

steef in perscentrum

Ineens is het alweer april. Malmö staat voor de deur, een krap maandje nog maar! Tijd gaat toch altijd sneller dan je denkt. Van de week dacht ik terug aan Oslo 2010, toen ik volkomen bleu het informatienummer van de TROS belde om te vragen hoe het zat met accreditaties voor studenten. En nu sta ik aan de voet van alweer mijn vierde Songfestival.

Je zou bijna zeggen dat ik veteraan begin te worden. Zeker nu ik me omring met een team van mensen die ‘pas’ voor de eerste of de tweede keer aanwezig zijn – dat geldt voor het team van ESF Magazine, maar ook voor het team van partnersite ESC Daily waarin ik dit seizoen een grotere rol speel. Ik schep er dan ook plezier in om mensen in (hun weg naar) Malmö een handje te helpen.

Het doel is natuurlijk wel om je relatieve ervaring ten goede te gebruiken. Een gevaar van afstomping begint te dreigen nu het allernieuwste er voor mij wel vanaf is. Het is dan ook de kunst om elk jaar het wiel opnieuw uit te vinden en nooit in routine te vervallen. De samenwerking met nieuwe mensen (ESF Magazine, ESC Daily) is de afgelopen jaren de belangrijkste nieuwe uitdaging voor mij geworden.

Vorig jaar merkte ik bijvoorbeeld dat livebloggen in teamverband heel anders is dan voor mijn persoonlijke website Road to Eurovision. In Oslo en Düsseldorf moest ik in mijn eentje het gehele Songfestival verslaan. Ik rende dus van repetitie naar persconferentie en probeerde er zorg voor te dragen dat mijn verslagen een zo compleet mogelijk beeld van het festival gaven. Vorig jaar liep dat anders. In het totaalplaatje van ESF Magazine kwam het accent toch nog meer op het persoonlijke verhaal te liggen.

Dat hoeft niet erg te zijn, maar ergens miste ik mijn scherpe tong wel. Een balans vinden tussen mijn eigen werk als cameraman voor ESC Daily enerzijds en het redactiewerk van mijn collega’s die de repetities versloegen anderzijds,  was lastig. Toch zijn er zeker mogelijkheden om het dit jaar anders, misschien wel beter te doen.

Kansen liggen er met name bij de persconferenties. Daar is, te midden van een grote groep als journalist verklede fans, een schrijnende behoefte aan serieuze vragen. De redactie van ESF Magazine heeft zich dan ook als doel gesteld om dit jaar waar mogelijk meer aandacht aan de persco’s te besteden. Dit houdt in meer artikelen in de stijl van Griekenland of Estland vorig jaar.

Die ambitie is bovendien vrij realistisch. De nieuwe opzet van de SVT houdt in dat er de eerste dagen niet gefilmd mag worden tijdens de repetities – alle aandacht kan dan dus op de persconferenties worden gericht. Bovendien heeft ESC Daily in Malmö meer mensen tot zijn beschikking dan in Baku het geval was.

Verder is het natuurlijk ook gewoon een kwestie van keuzes maken. Bijvoorbeeld om het livebloggen van repetities in een minder hoog tempo te doen dan vorig jaar. Journalistiek is altijd een balans zoeken tussen snelheid en kwaliteit, en bij ESF Magazine zou de balans altijd naar dat laatste moeten doorslaan.

Een beetje zelfreflectie op z’n tijd kan geen kwaad. Dat voorkomt routine, houdt mij scherp als journalist maar ook als mens. Want niet alleen de lezer is beter af met een aantal scherpe artikelen vol kritische vragen. Ik zelf voel me daar ook beter bij.

Steef van Gorkum


Acties

Information

2 responses

7 04 2013
Robbert-Rotterdam

Je schrijft “als fan verklede journalisten”. Bedoel je niet “als journalisten verklede fans?”:)

7 04 2013
eurovisie

Oeps, ja, dat moet natuurlijk andersom zijn!

Geef een reactie

