De entree van dubstep

24 03 2013

Nederlandse Songfestivalinzendingen liepen soms jaren achter de mode aan. Het is dan ook belangrijk om de laatste trends in de gaten te houden. Bijvoorbeeld de plotselinge opkomst van dubstepinvloeden in de Songfestivalliedjes van dit jaar. Naast Montenegro en Slovenië zijn er meer landen die hun popliedjes met een wobble bass hebben doorspekt.

dubstep

Eerder schreef ik voor deze website al artikelen over ‘Het jaar van de ballads’, ‘De veralternativisering van het Songfestival’, de opkomst van kleinkunst, het populaire camerashot waarbij de artiest het publiek in de rug heeft. Omdat het Songfestival eeuwig moderniseert, is het voor mij als journalist interessant elk jaar de meest opvallende zaken eruit te pikken.

Nederland liet op datzelfde gebied vaak kansen liggen. Bijvoorbeeld door veel te laat te reageren op lessen die allang geleerd hadden moeten zijn. Acts als Treble en Hind werden ingezonden op het slechtst mogelijke moment – namelijk in de jaren dat ethnopop over zijn top heen was, en zelfs verguisd werd ten faveure van zware dramatiek.

Dit jaar is de verwachte Euphoriagolf uitgebleven. Natuurlijk waren er de plagiaatclaims tegen het Duitse lied ‘Glorious’, maar die bleken ongegrond. Veel meer vergelijkbare liedjes kwamen er niet. Het pure dancegenre is eerder onder- dan oververtegenwoordigd op het komende Songfestival.

Wat brengt Malmö 2013 ons dan wel? In navolging van de mainstream pop- en clubmuziek, is ook in Songfestivalland dubstep vlug in opkomst. Montenegro is het enige land dat zijn lied officieel naar dat genre liet titelen, maar zeker vijf andere landen hebben zich door dubstep laten beïnvloeden. En dat is veel, zeker gezien de relatieve nieuwheid van het populaire clubgenre.

Dubstep is een elektronische muziekstroming verwant aan underground en techno. Belangrijkste kenmerken zijn de typische basslijnen en het sterke accent op de derde tel in de maat. De meeste dubstep spreekt mij niet erg aan. Ik heb vaak het idee dat op het moment dat het feest echt moet losbarsten, de intensiteit juist naar beneden gaat. Doe mij dan maar een ouderwetse Euroclubklassieker als ‘Je ne sais quoi’.

Ik sta in mijn scepsis overigens wel vrij alleen. De populariteit van dubstep stijgt inmiddels tot ver buiten het kleine groepje pure liefhebbers. Ook in de wereld van mainstream popmuziek worden de kenmerkende basklanken veelvuldig in liedjes verweven.

Dat dit nu ook grootschalig op Songfestivalniveau plaatsvindt, is eigenlijk niet verrassend. De afgelopen jaren is het Songfestival steeds meer een alternatief feestje geworden. Invloeden uit ‘kleinere’ genres zoals jazz, dance, keltisch, rock, singer-songwriter en punk zijn voelbaar in de inzendingen die bovenin meedoen.

Kijk dus niet gek op als op termijn ook een liedje met dubstepsamples het Songfestival wint. Dit jaar lijkt de kwaliteit van landen als Letland, Roemenië, België en met name Montenegro en Slovenië daarvoor niet voldoende.  Maar wie weet wat er gebeurt als de hype van de kleinschaligheid een keer overwaait.

Dat zou overigens sneller kunnen zijn dan iedereen denkt. Juist nu de SVT kleinschaligheid tot hoofdmotief van deze editie heeft bestempeld kan het einde nabij zijn. En dus moeten we in Nederland eigenlijk al klaar staan om nieuwe mogelijkheden aan te grijpen. In veel clubgenres staan Nederlandse DJ’s aan de wereldtop, dus opties genoeg. Het zou zonde zijn als we opnieuw de boot missen.

Steef van Gorkum


Acties

Information

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers op de volgende wijze: