Sfeer proeven in Malmö

24 02 2013

De zaal valt stil. ‘Heja Ulrik!’ roept een blond meisje in een roze jurkje. Op haar voorhoofd zijn in het zwart de letters “Tell the world I’m here” geschminkt. Als Danny Saucedo met gespeeld enthousiasme uitroept dat niet Ulrik, maar Sylvia Vrethammer de finale gehaald heeft, is het meisje ontroostbaar. Haar vader buigt zich vlug naar haar toe om uit te leggen dat dit een gefingeerde uitslag is, een oefening. Morgen pas wordt bekend of haar held de finale echt gehaald heeft.

DSCN1135

Alle discussie over de kwaliteit van de huidige editie Melodifestivalen ten spijt – Zweden is en blijft het Songfestivalland bij uitstek. Ondanks de kritiek is het festival in Zweden mateloos populair. Letterlijk mateloos. Afgelopen vrijdag was de arena in Malmö zowat uitverkocht; we hebben het dan over de generale repetitie van de voorronde van de voorronde.

Ook ik was dit weekend in Malmö om de stad vast te verkennen. En ook ik zat afgelopen vrijdag in die afgeladen volle zaal – voor een rehearsal. De tickets waren verzorgd door het gastgezin dat ons ook straks in mei twee weken in huis neemt. Voor de zaterdagavond had gastvrouw Maria zelfs een vloerticket op één van de voorste rijen voor me geregeld! Wie bij de livestream goed heeft opgelet, kon mij eenvoudig zien zitten.

Van tevoren dacht ik dit weekend vooral praktische zaken te kunnen voorbereiden. Buslijnen checken, wandelroutes doorlopen, de technische mogelijkheden van het appartement bekijken. Maar direct vanaf de eerste minuten in Malmö kwam ik bedrogen uit. De stad is al volledig in Songfestivalsfeer! Voor wandelroutes geen tijd, het feest is reeds begonnen!

Op het station werd ik vrijdagmiddag ontvangen door een aantal Zweedse journalisten van TT. Ze wilden een item maken over mijn verkenningstrip en dus liep ik de route van station naar appartement net zo vaak tot de camera het goed had vastgelegd. Ik legde de verslaggever uit wat de voordelen zijn van een verblijf buiten de grote Eurovisiebubbel – naast de financiële motivatie, uiteraard.

Na de indrukwekkende generale repetitie op vrijdagavond volgde een broeierige zaterdag. Malmö keek gespannen uit naar de liveshow; door de hele stad liepen groepen fans met spandoeken, en kinderen met geschminkte gezichten. Rondom de arena was de mensenmassa zo groot dat je slechts voetje voor voetje kon bewegen.

Nadat ik met tevredenheid had toegezien hoe mijn favoriete lied ‘Bed on fire’ de finale haalde, was het tijd voor afterparty’s. Mijn eerste stop was in Slakthuset, de plaats waar straks in mei de Euroclub zal zijn. Daar werd weinig Songfestivalmuziek gedraaid, maar geen zorgen: de mogelijkheden zijn eindeloos. Clubs hebben hier geen speciaal labeltje of thema-avond nodig om Eric Saade en Loreen op te zetten – dat draai je hier gewoon. Punt.

Toen ik vier dagen Zweden boekte, dacht ik daarmee bewust ruim de tijd te nemen om rustig de stad te verkennen. Maar ik belandde direct in een wervelwind, en mei voelt ineens al heel dichtbij. Dat heeft alles te maken met de Songfestivalgekte van dit land, maar ook met de geschiktheid van de knusse stad Malmö om dit evenement te organiseren.

Sietse Bakker zei mij in 2010: ‘Het is mooi om na de metropool Moskou het Songfestival nu te organiseren in een kleinere stad als Oslo. Die stad kunnen we volledig onderdompelen in het Songfestival, zodat het in elke straat te voelen is.’ Malmö heeft bijna geen onderdompeling nodig.

Steef van Gorkum


Acties

Information

One response

26 02 2013
renata

Tell the world I’m here en Bed on fire, waren dan ook wel de 2 leukste liedjes van de hele avond….sorry, maar wat verschrikkelijk was de rest! Mijn zweedse buren vonden het om te huilen🙂

Geef een reactie

