Voorrondes als uithangbord

28 01 2013

De vele verschillende Europese culturen maken het Songfestival interessant. Niet alleen straks in mei, maar ook nu tijdens het voorrondeseizoen. Wie zich door alle livestreams heen ploegt, krijgt een boeiende doorsnede van het huidige Europa. Nederland neemt in dat plaatje een weifelachtige positie in.

Stella_mgp

Stella Mwangi; hét voorbeeld van typisch Noorse positieve discriminatie?

Het is voorrondetijd in Songfestivalland. Onze partnerwebsite ESC Daily is elk weekend druk aan het bloggen,livestreams maken overuren en ook op Twitter worden de preselecties uitvoerig besproken. In Engeland was de Deense nationale finale zelfs geruime tijd trending topic, door de deelname van Jack Rowan & Sam Gray. Met hun vrolijke dance-act gaven de jongens deze Deense finale een behoorlijk Brits tintje.

Toch laten de meeste preselecties een stukje van de eigen landsgeest zien. En dat bedoel ik dan niet alleen in muzikale zin, zoals in Finland waar de alternatieve rock vrijwel ieder jaar terugkomt. Ik denk ook aan Noorwegen, een land dat internationaal geroemd wordt om haar omgang met de multiculturele samenleving. De keuzes voor Tooji en Stella Mwangi kunnen in dat licht gezien worden als een typisch geval van positieve discriminatie.

Een nog mooier voorbeeld is Zwitserland. De meertaligheid levert in dat land vrijwel nooit problemen op. Met Zwitserse precisie worden de verhoudingen tussen Italiaanstaligen, Duitstaligen en Franstaligen tot ieders tevredenheid uitgebalanceerd in een nationale finale. Typisch. Anderzijds komt België al jarenlang niet verder dan een halfbakken compromis dat de ergernissen tussen Vlamingen en Walen slechts doet toenemen.

In de vreemde, chaotische dictatuur Belarus zijn de voorselecties al jarenlang een zooitje – geheel conform het beeld dat de buitenwereld van Wit-Rusland heeft. Bovendien wordt met de cijfers van de televoting bijna net zo vaak gesjoemeld als met verkiezingsuitslagen. En in Armenië heeft het volk de afgelopen jaren evenveel inspraak gehad in de keuze voor de Songfestivalartiest, als in de keuze voor haar ministers.

De sliert van voorselecties is een bonte reis door het diverse continent dat Europa is. Ieders eigenaardigheden komen soms pijnlijk, soms komisch naar boven. Het doet de vraag rijzen hoe het met ‘ons’, met Nederland gesteld is. We hebben de afgelopen jaren veel verschillende selectiemethoden uitgeprobeerd. Hoe matcht dat met de plek die Nederland in Europa inneemt?

Zijn wij divers? Ruimdenkend? Kleurloos, besluiteloos of simpelweg origineel? Het is misschien te gemakkelijk om te zeggen dat de uitslagen het antwoord op die vraag geven. De Volendamse schlagersound die door velen als ‘typisch Hollands’ wordt gezien, is muzikaal alvast gewogen en te licht bevonden. En verder zullen we maar zeggen, dat Nederland nog aan het uitvinden is waar het ten opzichte van Europa precies staat.

Steef van Gorkum

Advertisements

Acties

Information

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: