Nederland mag zijn handen dichtknijpen

20 01 2013

Bij de allocation draw afgelopen week werd Nederland opnieuw gekoppeld aan een flink aantal landen uit voormalig Joegoslavië. Vorig jaar leidde dat tot kritiek op het pottensysteem dat de EBU voor deze loting hanteert. Dit systeem is echter niet ontworpen om buurlanden uit elkaar te houden. Het lijkt er bovendien op, dat Nederland dit jaar helemaal geen reden tot klagen heeft.

results

Natuurlijk; ik heb ook hardop gescholden. Toen Josefine Sundström afgelopen donderdag een rood balkje tevoorschijn haalde, ten teken dat Nederland in het eerste deel van de halve finale moet optreden, was ik even teleurgesteld. Maar belangrijker dan de startvolgorde is de concurrentie. En hoewel veel liedjes nog niet zijn gekozen, kunnen we concluderen dat de meeste traditioneel sterke landen in de tweede halve finale terecht zijn gekomen.

Nederland werd zelf, voor het eerst sinds 2008, in de eerste halve finale geloot. In die halve finale strijden straks zestien landen voor tien finaleplekken. De loting waarin alle deelnemende landen over twee halve finales werden verdeeld, markeerde tevens het officiële begin van Songfestivaljaar 2013. Burgemeester Abutalybov van Baku gaf symbolisch de sleutels van Songfestivalstad over aan zijn ambtsgenoot in Malmö.

Ook dit jaar gebruikte de EBU een pottensysteem voor de allocation draw. In dit pottensysteem worden landen die in voorgaande jaren vergelijkbaar stemgedrag vertoonden, gelijkmatig over de beide halve finales verdeeld. Omdat landen alleen mogen meestemmen in de halve finale waaraan zij zelf meedoen, zou dit de onvoorspelbaarheid van de uitslag vergroten.

balkan_mapVorig jaar werd het pottensysteem door teleurgestelde fans ten onrechte aangewezen als de boosdoener voor het falen van de Nederlandse inzending ‘You and me’. De gestuurde loting had moeten voorkomen dat vijf voormalig Joegoslavische landen bij elkaar (en bij Nederland) in de halve finale terecht zouden komen.

Wat cynici vergaten, was dat de potindeling gebaseerd wordt op overeenkomstig stemgedrag, en dus niet op geografische ligging. Of landen wel of niet deel hebben uitgemaakt van het voormalig Joegoslavië, doet derhalve niet ter zake. Statistieken wijzen uit dat de overeenkomsten tussen Servië en bijvoorbeeld Zwitserland veel groter zijn dan die tussen Servië en Slovenië. Dit zorgt ervoor dat Slovenië al jaren in een andere pot wordt ingedeeld dan haar meeste buurlanden, en daardoor wel in dezelfde halve finale terecht kan komen.

Is dat erg? Nee. De gevreesde ‘Balkanpoule’ van vorig jaar toonde eens temeer aan dat stemgedrag zich niet in aardrijkskundige termen laat vangen. Overigens viel bijna de helft van de voormalig Joegoslavische landen in die halve finale buiten de boot – net als Nederland.

Dit jaar geniet Nederland de concurrentie van Servië, Kroatië, Slovenië en Montenegro. En opnieuw hoeft dat onze kansen bepaald niet te schaden. Zowel Montenegro als Kroatië heeft aangekondigd te kiezen voor zeer risicovolle muziekgenres (respectievelijk rap & klapa). Voor beide landen geldt dus dat de druk hoog is om met een bijzonder sterk lied te komen – net als bij Nederland.

Pas wanneer het lied bekend is, heeft speculeren echt zin. Al was het maar omdat we met een artiest als Anouk op meer moeten mikken dan alleen een finaleplaats. Maar over de eerste loting mogen we onze handen dichtknijpen. Slechts zestien landen strijden in onze halve finale mee voor tien plekken. Meegerekend dat België daar één van is, hoeft Anouk dus nog maar vijf landen achter zich te laten.

Steef van Gorkum

Advertenties

Acties

Information

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers liken dit: