Geen loting meer: Sietse Bakker legt uit

11 11 2012

De EBU maakte afgelopen week bekend dat de loting voor de startvolgorde wordt afgeschaft. De producenten van het Songfestival gaan in 2013 bepalen in welke volgorde de liedjes zullen aantreden. Fans reageerden furieus op deze beslissing, nog voordat details bekend waren over hoe de nieuwe volgorde precies tot stand gaat komen. Tijd dus voor meer achtergrond: Road to Malmö vraagt Event Supervisor Sietse Bakker om tekst en uitleg.

Laten we bij het begin beginnen. Welke motivatie ligt aan deze beslissing ten grondslag?

“Het is eigenlijk heel simpel. Enerzijds willen we een zo goed mogelijk televisieprogramma maken. Daarbij is het heel vreemd om zoiets belangrijks als de volgorde van de optredens aan toeval over te laten. Een slechte inzending aan het begin kost het Songfestival heel veel kijkers, mensen zappen dan meteen weg. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld drie ballads achter elkaar, of een aantal landen uit dezelfde geografische regio.

Anderzijds gaan wij ervan uit dat het voor de competitie en voor de einduitslag geen verschil zal maken. We hebben gezocht naar statistische verbanden tussen startvolgorde en uitslag, en die hebben we niet kunnen vinden. Kwaliteit komt altijd bovendrijven. Niemand gaat mij vertellen dat Loreen of Alexander Rybak vanaf startplaats twee niet had gewonnen.”

Dat waren overtuigende winnaars. Maar kan het op kleiner niveau niet toch verschil maken? Jullie hebben destijds niet voor niets het ‘fulltime voting’ ingevoerd.

“Dat had niet in eerste instantie met de startvolgorde te maken. We wilden mensen een impuls geven: je hoort een leuk liedje en je kunt er meteen op stemmen. In praktijk blijkt dat niet zo te werken. Bovendien is het visueel erg jammer dat die telefoonnummers dan continu in beeld staan. Vandaar dat die beslissing ook is teruggedraaid.”

Terug naar de startvolgorde. Hoe gaan jullie die nu precies bepalen?

“In grote lijnen gaan we voor een mooie opener, voor zoveel mogelijk afwisseling tussen muzikale stijlen, en ook voor afwisseling tussen geografische regio’s. Op die manier wordt het Songfestival ook weer echt een ‘Reis door Europa’.”

Goed, ballads en up-tempo scheiden dus. Maar welke ballad komt dan aan het begin en welke aan het eind? Hoe neem je dat soort beslissingen?

“Elke beslissing zal een creatieve beslissing zijn. Soms moet je meer naar details kijken, naar belichting bijvoorbeeld of camerawerk. Daarin moeten we ook afwisselen, dat niet drie liedjes achter elkaar blauwe belichting hebben. Er is altijd wel een goede reden om zo’n onderscheid te maken. En nu we het toch over licht en camerawerk hebben… Wij nemen op dat gebied al jaren zelf creatieve beslissingen, die veel meer invloed op de uitslag hebben dan de startvolgorde.”

Maar daar kunnen delegatieleiders toch zelf ook beslissingen in nemen? Hoe iets in beeld gebracht moet worden, bijvoorbeeld?

“Delegaties kunnen meepraten, hun wensen uitspreken. Maar ons productieteam bepaalt uiteindelijk wat er gebeurt. En precies zo zal het nu met de startvolgorde ook gaan. Als een delegatieleider zegt: ‘Laat ons maar aan het begin optreden’, dan kunnen we daar rekening mee houden. Maar de beslissing wordt genomen door een groep mensen met heel veel televisie-ervaring. Dat lijkt me niet meer dan logisch.”

Een betere televisieshow is dus het einddoel. Kleven er ook nadelen aan dit plan?

“Voor alles is wel een nadeel te bedenken. Aan een loting zitten nadelen, aan dit plan ook, maar ik denk dat dat inwisselbaar voor elkaar is. Het grootste nadeel van dit systeem is dat het zoveel reacties oproept. Bij de fans ligt het heel gevoelig, maar de honderd miljoen televisiekijkers zijn hierbij juist gebaat.”

Hadden jullie die negatieve reacties verwacht?

“Aan de ene kant niet, want bij het Junior Songfestival gebruiken we dit systeem al sinds het begin. Aan de andere kant: elke eerste keer is spannend, ook voor ons. Dat was zo met het afschaffen van het orkest, of met de terugkeer van de vakjury. En het is ook logisch dat er dan direct veel reacties komen. Mijn oproep aan de fans is: geef het een kans. Kijk in Malmö eerst eens hoe het uitpakt.”

En als het systeem niet blijkt te werken?

“Dan zijn we niet te trots om erop terug te komen. Dat hebben we de afgelopen jaren vaker gedaan als het nodig was. We hebben veel nieuwe dingen uitgeprobeerd; sommigen werkten goed, sommigen minder. 100% televoting bijvoorbeeld pakte niet zo uit als we hadden gehoopt, en dus hebben we de vakjury teruggehaald. De fulltime voting waar we het net over hadden hebben we ook teruggedraaid.

We denken natuurlijk dat dit wél heel goed gaat werken. Maar we pinnen ons er niet voor jaren op vast. Na afloop gaan we evalueren, en als het goed heeft gewerkt, gaan we ermee door.”


Acties

Information

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s




%d bloggers op de volgende wijze: