Van kinds af aan

14 10 2012

Op het Songfestival kun je mensen uit allerlei landen tegenkomen. Maar wie verwacht een Mexicaan op dit typische Europese muziekfestival? Abraham Peñasco reisde van Belgrado tot Düsseldorf naar ieder festival. Hij vertelt zijn verhaal en nodigt iedereen uit om ook naar Malmö te komen.

Mijn liefde voor het Eurovisie Songfestival ontstond al toen ik nog een tiener was. Ik was een jaar of elf, en keek naar de Spaanse internationale omroep TVE (Television Española Internacional). “Operacion Triunfo” was één van mijn favoriete programma’s. De top drie van dit programma ging door naar een andere show, die “Camino a Eurovision” (Road to Eurovision) heette, en dat jaar (2002) won Beth met het liedje Dime. Zij ging naar Riga om Spanje te vertegenwoordigen.

Ik keek deze shows vanuit Mexico en toen ik de optredens, het plezier van de deelnemers aan deze multiculturele show zag, was ik verkocht. Mijn droom was om op een dag naar het Songfestival te gaan. Mijn moeder zei me: “Spaar je geld, en als je dan 18 bent, kun je gaan!” Elk jaar in mei keek ik het Songfestival op televisie. Op mijn zeventiende won Servië het festival, dus meteen begon ik te sparen en reisplannen te maken voor Belgrado. Met nog negen maanden te gaan tot het festival van 2008, kocht ik al mijn vliegtickets met enige hulp van mijn grootmoeder. Ik had er zo’n zin in!

Eindelijk werd het mei 2008. Het eerste Eurovisie Songfestival waar ik bij aanwezig was. Alles was zo cool, zo geweldig en zo duur. Maar het was het allemaal waard. Ik ontmoette mensen uit vele verschillende landen; zelfs landen waarvan ik het bestaan niet eens kende, zoals Moldavië. Dima Bilan won en ik besloot ook naar Rusland te gaan. Sindsdien ben ik er elk jaar bij geweest, tot Baku, met financiële ondersteuning van mijn moeder. Dat zal na Baku wel stoppen, omdat ik afstudeer en mijn eigen zaken ga bekostigen.

Het Eurovisie Songfestival is een geweldige ervaring. De feesten zijn goed, je ontmoet de artiesten, de fans, heel veel toffe mensen. Gesprekken en weddenschappen over wie gaan winnen zijn altijd leuk. Toch is iedereen vaak verrast als ze horen dat ik uit Mexico kom- dat verwachten ze gewoon niet. Helaas hebben we in Noord Amerika niet zoiets prachtigs als het Songfestival. De geest van eenheid is iets typisch Europees, denk ik. Er zijn maar weinig landen zoals Europa.

Helaas moest ik Baku missen, maar ik heb mijn tickets voor Malmö al geboekt! Het zou wel eens mijn laatste Songfestival kunnen zijn. Na mijn afstuderen krijg ik een baan, en wordt het onzeker of ik nog zoveel reizen zal kunnen maken. Kom dus ook naar Malmö! Ik hoop jullie daar te ontmoeten.

Abraham Peñasco


Acties

Information

One response

16 10 2012
Jacob

Amai, da’s wel een mooi verhaal!

Geef een reactie

