Ik mis Baku (2)

29 05 2012

Dinsdag 29 mei om 14.00. Tweeëntwintigste en laatste liveverslag vanuit mijn moeder’s woonkamer in Bodegraven. Waarom Baku de beste gaststad van de voorbije jaren was.

Baku was wat mij betreft opnieuw een verbetering ten opzichte van Düsseldorf en Oslo. Niet per se qua deelnemende liedjes, maar wel qua reisbeleving. De voorbereiding was een onoverzichtelijke hel, maar toen alles eenmaal was geregeld wachtte een veel boeiendere ervaring dan in 2010 en 2011. Een stad waar ik anders nooit geweest zou zijn, in een cultuur die ik helemaal niet kende.

Wie in Baku twee straten omloopt, waant zich ineens in een totaal andere stad. Wat dat betreft heeft onze favoriete ‘Where are you?’-commercial gelijk. De stadsmuur en het oude gedeelte daarachter is een prachtige wijk, zonder echte highlights maar waar je gewoon eens moet rondlopen. Ik heb het deze week met veel plezier gedaan. Verder blinkt Baku vooral uit in grootse pleinen en indrukwekkende fonteinen, en de boulevard langs de zee is de moeite waard.

Tijdens deze weken heb ik af en toe tijd gemaakt om die mooie plekken te bekijken. Maar veel toffer is het nog dat je er in Baku vaak per ongeluk tegenaan loopt, als je op weg bent naar bijvoorbeeld de Euroclub of je appartement. De schoonheid van de stad is dan een decor dat je onbewust meekrijgt in de toch al enerverende beleving van het Songfestival.

Ik heb ervan genoten, evenals van de hartelijke begroetingen van de gastvrije bevolking. Ontelbare malen werd ik door willekeurige voorbijgangers aangesproken met de tekst ‘Welcome to Baku!’. Het maakte dat Dennis en ik ook extra geërgerd waren toen enkele showjournalisten de indruk probeerden te wekken dat het in Baku niet veilig zou zijn. Op dat onderwerp probeer ik in de komende tijd nog eens dieper in te gaan.

Tot slot waren er nog twee belangrijke redenen waarom dit festival uitermate geslaagd was. Allereerst het prachtige appartement en het feit dat ik daar twee weken aaneengesloten kon verblijven zonder te moeten verhuizen. Dat wil ik in Stockholm weer. En daarnaast natuurlijk de manier waarop dat appartement constant gevuld was met mijn drie geweldige collega’s Erik, Dennis en Friso. Zonder hen had ik het nooit zo gezellig gehad als nu.

Het Songfestivalseizoen 2012 zit erop. Op deze site gaan we de komende weken natuurlijk door met terugblikken, en met een aantal achtergrondverhalen. Zelf ga ik me naast dat werk ook storten op mijn afstuderen, dat ergens in de komende weken moet gaan gebeuren. Ik hoop dat jullie net zo van Baku 2012 hebben genoten als ik, en dat ik je een beetje het idee heb kunnen geven dat je erbij was.

Met vriendelijke groeten,

Steef van Gorkum

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.


Acties

Information

One response

30 05 2012
Jacob

Ik heb er ook van genoten! Bedankt voor al je artikels, want die gaven mij inderdaad wel het gevoel dat ik erbij was🙂. Dat gevoel heb ik op andere songfestivalsites veel minder. Succes met het afstuderen nu!

Geef een reactie

