Nog één keer

26 05 2012

Zaterdag 26 mei om 17.00. Twintigste liveverslag vanuit het perscentrum in Baku. Dennis, Friso en ik genieten van het uitzicht over Baku: de stad waarvan we alweer bijna afscheid moeten nemen.

Nog één keer kippannenkoeken halen. De week in Baku zit er bijna op en dus is het afscheid nemen begonnen- ook van onze favoriete snacktent vlakbij het metrostation dat wij ‘het Louvre’ gedoopt hebben. Dennis en ik besloten gistermiddag na de woelige radio-ochtend dat het tijd was om echt goed wakker te worden met een warme brunch. Friso deelde die mening, al was het maar omdat Dennis en ik aanboden de maaltijd te gaan halen en hij achter zijn laptop kon blijven zitten.

Met de pannenkoeken op schoot werkten we een ochtend lang in serene stilte aan de website. Zelf schreef ik mijn blog maar rekende ik ook de tussenstanden van de prijspole door. Conclusie is dat ik opnieuw in de tweede halve finale een inhaalrace heb ingezet- vorig jaar faalde ik echter dusdanig in de finale dat die race niet vervolledigd kon worden. Hopelijk doe ik het dit jaar in ieder geval beter dan vorige keer. Lezers nodig ik uit om hun voorspelling te geven! Win de prijspole, want het pakket wordt groter en mooier met de dag.

Om 18.00 hadden we bij het Louvre afgesproken met Laman, die ons naar een uitkijkpunt over de stad zou leiden. Dennis wilde daar nog wat mooie beelden filmen en Friso en ik gingen gezellig mee. We wachtten ongeveer drie kwartier (zoals dat gaat) en pas toen Dennis opzichtig voorzetjes begon te geven (“Steef, could you tell me in English what you really think about Laman?”) wisten we dat ze in de buurt moest zijn.

Wat volgde was één van een serie hilarische taxiritten. Dennis beklaagde zich in het Nederlands over het gebrekkige Engels van Laman, waarna Friso en ik ons bescheurden toen zij hem (terecht) verbeterde op zijn uitspraak van het woord ‘aftersun’. Gewoon een goede grap. We keken nog één keer uit over de stad waar ik zoveel van ben gaan houden, en zochten vervolgens een eettentje op.

De finale morgen kunnen Dennis, Friso en ik niet in de zaal bekijken omdat we vroeg terugvliegen naar Nederland. Daarom wilden Dennis en ik extra graag naar de juryfinale. Dennis kreeg het kaartje van Erik, en dus zaten we om 00.00 klaar voor de generale repetitie. Het is een sterke finale, met een wat traag begin en een dipje op het einde met Malta en Macedonië, maar verder vooral sterke series liedjes die eigenlijk allemaal wel top tien zouden kunnen halen. Maar wie er kan winnen? Naar mijn idee eigenlijk alleen Zweden of Servië. Zelfs Dennis is na de show van gisteren gaan twijfelen aan zijn favorieten Noorwegen en Duitsland.

Na de finale bespraken we de mogelijke gaststeden voor volgend jaar. Dennis heeft nog wel een appartementje voor ons in Nicosia mocht Cyprus verrassen. Voor zijn kookkunsten vraagt hij ook geen geld, dus dat kan een goedkoop tripje worden. We sloten de avond af op de enige mogelijke manier: nog één keer naar de Euroclub. Die was bepaald niet afgeladen vol, maar we wilden nog niet naar huis, dus verkasten we per taxi naar een OGAE-feest verderop in de stad. Om een uur of 05.30 waren we terug in het appartement.

Het grote afscheid nemen is nu onherroepelijk begonnen. Ik werk vandaag mijn lijstje af met alle dingen die ik absoluut nog één keer moet doen. Zo losten we eindelijk de belofte aan Richard in om nog een keer te gaan lunchen (bij een heerlijk Georgisch restaurant vlakbij de Maiden Tower, echt een aanrader mocht je ooit nog in Baku komen) en leegden we zojuist voor de laatste keer onze postvakken in het perscentrum.

Dit is tevens mijn laatste blog vanuit Baku. Vanavond kijken we de finale in het appartement en dan vliegen Friso en ik via Moskou terug naar Nederland- Dennis gaat over Praag. Eenmaal in Nederland kom ik natuurlijk bij jullie terug. Dan hebben we het nog even over de finale en over waarom Baku alle verwachtingen overtrof als gaststad. Voor nu wens ik jullie een hele fijne avond. Geniet van een sterke finale en hopelijk een waanzinnig spannende puntentelling.

Steef van Gorkum


Acties

Information

One response

26 05 2012
Luuk

Ben weer trots op je hoor!🙂

Geef een reactie

