We mochten er niet in

25 05 2012

Vrijdag 25 mei om 14.00. Negentiende liveverslag vanuit het appartement in Baku. Het is de dag van de halve finales, maar we mogen niet door.

Elk jaar een ander verhaal. Maar voor de buitenstaanders komt het elk jaar hetzelfde over. Zolang Nederland de finale niet haalt, lijkt het alsof er niets is veranderd. Alle verhalen zijn binnenkort weer vergeten. Toch vertel ik ze. Vanochtend op Radio 1 en Radio 3FM. En hier op deze website.

Mijn eigen verhaal leidde Friso en mij gisteren naar het dorpje Xudat, vlakbij de Russische grens. Daar genoot ik van een rustig middagje op een terras, waar Friso en ik voor drie manat een 2,5 literfles Sprite en vijf koppen thee per persoon wegwerkten- en daarna voor straf gebruik moesten maken van een zeer smerig toilet.

De busreis terug verliep met de nodige Azerbeidzjaanse vertraging, maar voor de show waren we ruim op tijd. Qua kaarten zaten we dit keer niet zo dicht bij elkaar als de vorige keer. Erik en Rene hadden goede plekken in het B-vak, Laman en ik zaten in een A-vak meer aan de zijkant, maar dan wel tussen een aantal andere Nederlanders. We beklaagden ons over het feit dat tijdens deze halve finale Nederlandse fans zulke matige plekken hadden- maar natuurlijk werd het gewoon een gezellige avond.

De optredens vielen vocaal hier en daar tegen- Nederland helaas niet uitgezonderd. De zaal werd gek tijdens Turkije en de Spanjaarden juichten dat hun land dit keer wel werd genoemd. En tijdens de pauzeact bleek de positieve kant van onze plaatsen: Lena kwam langs mijn stoel lopen, samen met de andere oud-winnaars die optraden. Dat leverde nog een leuk fotootje op.

Laman wikkelde zichzelf tijdens de uitslag in een Nederlandse vlag, maar het mocht niet baten. Turkije ging wel door, tot grote vreugde van een uitzinnige arena. En wij verlieten de Crystal Hall en liepen naar de Euroclub, waar we Dennis en Erik zouden ontmoeten. Daar bleek dat we de club helemaal niet inkwamen… Het was vol. Over metaforen gesproken. Achteraf gezien baal ik er wel van: Dennis en Erik hebben een geweldig feest gehad.

Om een uur of 04.30 kwam ik toen maar terug naar het appartement. Wellicht heeft dat me geholpen om vanochtend nog enigszins acceptabel op de radio te verschijnen. Eerst bij het Radio 1 journaal en daarna bij Giel Beelen. Leuke interviews, waarin realistisch werd gereageerd op de uitschakeling en meteen ook vooruitgeblikt op de finale. Vooralsnog tip ik op basis van de loting Servië, maar Zweden zal wel topfavoriet blijven.

Vandaag bereiden we ons hier opnieuw voor op de finale. Vanavond is de belangrijke juryrepetitie, waarna ik mijn definitieve voorspelling ga opmaken. Ik hoop dat die juryfinale niet te ver uitloopt, want na de deceptie van gisteren wil ik vanavond graag waardig afscheid nemen van de Euroclub. En dan? Morgen alweer de laatste dag. De uitdaging voor vandaag is om daar nog niet teveel aan te denken.

Steef van Gorkum

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.


Acties

Information

One response

25 05 2012
Arne

Hoeveelste zijn we uiteindelijk nou geworden? 11e?

Geef een reactie

