Simpelweg de beste liedjes

23 05 2012

Woensdag 23 mei om 12.00. Zeventiende liveverslag vanuit het appartement in Baku. Weinig verrassingen in de uitslag van de eerste halve finale. De beste liedjes gaan door, maar dat wil Giel Beelen niet horen.

Om een uur of 21.00 vertrokken we met een zestal mensen richting de arena. De eerste halve finale begon voor ons om middernacht, en dus vermoedden we ruim op tijd te zijn. Dennis vergat zijn Rijnmondtelefoon en moest terug, maar je hebt altijd nog dom, dommer, domst: halverwege de route bedacht ik me dat ik mijn ticket voor de show was vergeten.

Daar begon de ellende. De groep liep door en ik rende terug naar het appartement. Met ticket stapte ik in een taxi, die me afzette bij de opgang van de boulevard. Vanaf hier konden auto’s niet meer verder rijden, we moesten lopen. De stoet was enorm en bovendien bleek later dat de rest van de groep zo lang op een bus had staan wachten, dat ik eerder op de boulevard kwam dan zij. Ik wist op dat moment niet of ik voor of achter lag, en dus heb ik de lange weg drie keer op en neer gelopen. Onderlinge telefoontjes gaven ook weinig duidelijkheid.

Uiteindelijk kwamen we elkaar na vele detectiepoortjes vlak voor de arena tegen. Dat wil zeggen: Friso en Dennis waren eerder al afgeslagen naar het perscentrum, ik zag hen pas na de show weer terug. Erik, Laman en René (een Deense vriend van Erik) gingen met mij mee de zaal in. We hadden kaarten in hetzelfde vak maar wel allemaal los van elkaar, dus probeerden we hier en daar wat te ruilen.

Het lukte niet om allemaal bij elkaar te zitten, maar dat maakte niet zoveel uit omdat er tijdens de show toch voortdurend gelopen wordt. Security is hier iets minder strikt dan de vorige jaren. Wellicht was dat ook de reden dat tijdens de show een camera tegen een hossende fan aankwam- zonder verdere schade overigens.

De show was erg gaaf. Aan het begin viel natuurlijk op dat de presentatoren Spanje oversloegen bij het noemen van de Big 5; de Spaanse fans achter ons reageerden furieus. De optredens boden voor mij niet veel verrassing meer, wel veel spanning. Want nu ging het er echt om. Ik maakte foto’s en danste mee als het lied zich daarvoor leende. We zaten in een enthousiast vak met fans uit verschillende landen. Slechts over één act was iedereen het eens: de zeer geslaagde pauzeact!

De uitslag bood weinig verrassingen. Uit mijn eigen lijst is de volledige top 8 door en Cyprus vond ik ook niet verrassend; ik had ze er meer uit hoop dan uit vermoeden buiten gelaten. Alleen in Hongarije heb ik me vergist. In de finale zie ik die twee liedjes overigens niet veel presteren. De enige twee landen die echt blij zullen zijn met hun loting zijn Ierland en Moldavië. Dat laatste land is een gedeelde favoriet van Friso, Erik, Dennis en mij.

Eenmaal uit de arena ontmoette ik Friso en Dennis; Dennis ging nog met mij mee naar de Euroclub. Daar hadden we het snel gezien. Een jazzbandje sloeg de plank tussen de uitgelaten songfestivalfans behoorlijk mis door onophoudelijk popcovers te spelen. We namen een taxi naar het appartement en sliepen rond een uur of 05.00.

Inmiddels is het hier weer 12.00, maar ik ben al wel een tijdje op. 3FM belde dit keer wel, en Giel Beelen ging met mij in gesprek over de halve finale van gisteren. Er zat echter ook een nogal irritante man bij die beweerde ‘met het geluid uit’ gekeken te hebben, maar die ook durfde te stellen dat het op het Songfestival niet meer om de muziek draait. “Hoe kun je zoiets beweren als je de liedjes niet eens hebt gehoord?” wilde ik vragen, maar ik hield me netjes en probeerde zo goed en zo kwaad als dat ging mijn eigen boodschap te brengen.

Dat was lastig, want de hoofdmoot van gisteravond is voor mij toch echt dat de muziek weer gewonnen heeft. Net als afgelopen jaren zijn de kermisacts zonder uitzondering uitgeschakeld. Dat betekent overigens ook dat Friso en ik ons hoofd niet kaal hoeven te scheren; vooraf spraken we af dat wel te doen als Montenegro en San Marino door zouden gaan. Hooguit Zwitserland had een plek in de finale verdiend, maar deze uitslag is voor het overgrote deel terecht.

Vandaag is het tijd voor een rustig dagje Baku, met natuurlijk generale repetities in de avond. Aansluitend geven de redactieleden van deze website hun voorspelling voor de uitkomst van de tweede halve finale. Ik hoop jullie snel weer op de hoogte te brengen van wat er hier allemaal gebeurt!

Steef van Gorkum

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.


Acties

Information

Geef een reactie

