Powernap

22 05 2012

Dinsdag 22 mei om 03.15. Veertiende liveverslag vanuit het appartement in Baku. Het gebrek aan nachtrust breekt me op, en de eerste generale repetitie zit nog vol fouten en flauwe grappen.

Na het interview met Giel Beelen gingen Dennis, Friso en ik van huis uit aan het werk. Het perscentrum bood vandaag alleen ’s avonds een programma, en aangezien we internet in het appartement hebben was er dus geen reden daar weg te gaan tot de repetitie zou beginnen. De koppijn verbijtend (in vier nachten tijd heb ik 15 uur geslapen) maakte ik de Leekwijzer af. Een echte aanrader om erbij te houden tijdens de liveshows!

Erik en Dennis vertrokken op een gegeven moment naar een persmoment van Nederland. Ik werkte nog wat door, genoot van de rust en ruimde mijn door het hele appartement verspreide klerenverzameling een beetje op. Een halfuur voordat we naar het perscentrum zouden vertrekken raadde Friso me aan een powernap te nemen en dat werkte wonderbaarlijk goed. Met hernieuwde fitheid vertrokken we naar de Crystal Hall.

Daar bezochten Dennis en ik de eerste generale repetitie. Er ging nog vanalles mis: de bordjes voorafgaand aan de optredens zeiden steevast Albanië en ook de promofilmpjes waren verkeerd ingeladen. ’s Avonds tijdens de tweede repetitie, waar ik met Erik naar keek, waren die fouten min of meer al verholpen. Wel maakten de presentatoren nog steeds een flink aantal flauwe grappen over de Franse taal. U bent gewaarschuwd.

De show volledig achter elkaar zien bood nog een paar kleine nieuwe inzichten die een rol hebben gespeeld bij mijn uiteindelijke top tien. Met name Albanië kwam extra goed naar voren. De uithalen van de zangeres zijn sowieso minder storend dan tijdens de nationale finale, maar het verstilde optreden met één spot en verder niets, werkt ook prima in het matige eerste gedeelte van de show.

Het bleef op een paar landen hangen. Uiteindelijk heb ik Cyprus en België op het laatste moment geschrapt, omdat ik wilde gaan voor mijn persoonlijke favoriet Zwitserland. Following your wildest dream, zullen we maar zeggen, want of ik er echt helemaal van overtuigd ben dat ze het halen… Na terugkomst moest ik twee Belgische journalisten nog uitleggen waarom ik België niet in mijn top tien had geplaatst. Op camera, wel te verstaan.

Het antwoord was simpel: van mij mag het, ik vind dat Iris het goed doet. Ze zong vandaag ook veel beheerster en dus beter dan tijdens de eerdere repetities. Maar als je alles achter elkaar ziet, schaden de ballads van België en Finland elkaar. Het lied is goed maar forgettable, Iris zal de steun uit Nederland dus node missen.

Na de tweede generale repetitie was het alweer 02.15 ’s nachts. De tijden veranderen hier, ik moet mijn ritme weer terugleggen naar Nederlandse principes omdat het programma hier ook op die tijden is aangepast. Maar laat ik eerst maar eens wat echte power bijtanken. Het is na al deze lange nachten hoog tijd om naar bed te gaan. En één ding is zeker: ik blijf liggen tot Giel me wakker belt.

Welterusten!

Steef van Gorkum

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.


Acties

Information

Geef een reactie

