In afwachting van de show

22 05 2012

Dinsdag 22 mei om 23.15. Zestiende liveverslag vanuit het appartement in Baku. Dennis en Friso zijn de stad uit, en ik neem juist de tijd om het centrum te bekijken.

Sommige dingen in het leven zijn toch niet zo zeker als je ze de vorige avond hebt opgeschreven. Als ik daadwerkelijk was blijven slapen tot Giel Beelen belde, lag ik nu nog in bed… Het interview ging door een miscommunicatie niet door en dus was ik veel te vroeg wakker. Zeker toen Laman belde om te zeggen dat ons plan om door de stad te wandelen uitgesteld moest worden van 12.00 naar 15.00.

In de ochtend zat ik dus vooral te wachten op anderen. Ik heb de tijd benut door mijn beide websites te updaten, zeker voor wat betreft de Leekwijzer en de Prijspole. Twee componenten die deze laatste week de hoofdmoot zullen vormen en daarom bovenaan onze homepage te vinden zijn. Ook schreef ik een Engelstalig artikel voor ESC Daily over mijn overtuiging dat vanaf dit jaar spektakel het weer gaat winnen van eenvoud. Wie geïnteresseerd is kan vanaf morgen terecht op www.escdaily.com – of lees stiekem vast de voorpublicatie via mijn EBU blog op www.eurovision.tv .

Dennis en Friso waren allebei een dagje weg, en dus zaten Erik en ik met z’n tweeën in het appartement ons werk te doen. Ondertussen praatten we vast even bij over de show die we vanavond voornamelijk samen gaan kijken; Friso en Dennis bekijken de eerste halve finale samen vanuit het perscentrum terwijl Erik en ik in de zaal zitten. Erik heeft vergelijkbare favorieten, en bovendien heel veel humor, dus dat wordt gezellig.

Om 15.00 ging ik dan alsnog met Laman de stad in. We bekeken een museum voor miniboeken (like you do…) en wandelden door het ‘Casablanca’-gedeelte van de stad. Na een uurtje lopen kwamen we bij een oud paleis. Daar hebben we een tijdje door de verschillende kamers en tuinen gelopen en rond 18.00 gingen we ‘lunchen’ in een traditioneel Azerbeidzjaans restaurant. Het eten was een beetje zuur, maar de setting was wel heel tof, alsof we in een of ander Arabisch theehuis waren beland.

Op dit moment ben ik weer terug in het appartement, in afwachting van het échte begin. Wie gaat er naar de finale? Hoe stemt Europa dit jaar? Vaak valt uit de eerste halve finale iets af te leiden voor de rest van de week. Ik ben benieuwd naar die eerste indicatie, en natuurlijk naar het resultaat van mijn vier grote favorieten: IJsland, Zwitserland, Finland en Roemenië (zie foto, van eerder deze week). Allemaal vanavond aan de beurt. Over een uurtje vertrekken we. Veel kijkplezier en de groeten vanuit Baku!

Steef van Gorkum

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.


Acties

Information

Geef een reactie

