Opluchting

19 05 2012

Zaterdag 19 mei om 20.30. Tiende liveverslag vanuit het perscentrum in Baku. Ik ben opgelucht nu de problemen met een collega zijn opgelost, en Duitsland levert een waanzinnige repetitie af.

Na een onrustige ochtend heb ik eindelijk het idee dat de ergste chaos voorbij is. Dat komt met name door de redactietaken bij ESC Daily. De afgelopen dagen heb ik daar in mijn blog slechts mondjesmaat over geschreven, maar nu de bom gebarsten is geef ik toch even een korte uitleg.

Veel van de stress van de afgelopen dagen kwam voort uit de slecht lopende samenwerking met een collega van mij. Samen zouden we de repetities filmen en die filmpjes vervolgens naar de redactie doorsturen. De problemen begonnen met een oplaadkabel die zij kwijtraakte (kan gebeuren) waardoor we met één camera minder moesten werken, maar naar mate deze week vorderde kwam ze steeds later in het perscentrum en ging ze ook steeds vroeger weg.

Deze ochtend trok ik daarover eindelijk aan de bel bij onze hoofdredactrice- ik moest wel, aangezien mijn collega met camera spoorloos was verdwenen en ik repetities moest filmen. De werkindeling is nu aangepast. De dag van vandaag ben ik doorgekomen met veel hulp van Dennis (die nota bene niet voor ESC Daily werkt maar Goddank inspringt) en morgen krijg ik een andere collega.

Dat gaf me vandaag ruimte om de achterstanden weg te werken. Nogmaals excuses voor de verlate blogs van gisteren- de komende dagen zal dat hopelijk beter gaan! We gaan namelijk vanaf morgen naar de liveshows toewerken. Dennis en ik broeden al op teksten voor de Leekwijzer en natuurlijk gaan we de uitslagen voorspellen in de prijspole, waar ook alle lezers van deze site aan mee kunnen doen.

Verder krijg ik veel verzoeken om iets meer van mijn mening over de repetities door te laten schemeren in mijn blogs. Vandaag volgde ik een blokje uit de tweede halve finale. Daarin gebeurde weinig verrassends. Zweden heeft nog altijd prima camerawerk met veel closeshots; Dennis vroeg de Zweedse delegatie daarnaar op de persconferentie, een verslag daarvan komt op deze site. Mijn landje Kroatië heeft een mooi lied maar een compleet onopvallend optreden. Vrijwel kansloos voor de finale, in mijn ogen.

De finalisten betraden voor het eerst het podium. Duitsland maakte daarbij met name vocaal ontzettend veel indruk. Waar meerdere op zich sterke zangeressen (Loreen, Eva Boto) na de eerste repetitie inhouden of langzaam buiten adem raken, valt het gemak op waarmee Roman Lob zijn lied zes keer achter elkaar zuiver zingt. De 50% televoting blijft wel de achilleshiel van deze inzending, net als overigens van Italië. Frankrijk stuurt een zangeres waar ik al jaren fan van ben- maar ik vrees dat met dit lied zelfs een klasbak als Anggun kan falen.

In mijn lijstjes en voorspellingen focus ik voorlopig op de halve finales. Van vorig jaar weet ik wat daarvan de valkuil is: nadat ik de tweede halve finale volledig goed voorspeld had, ging ik in de finale onderuit met miskleunen als Rusland en Estland. Dit jaar vind ik het opnieuw lastiger om iets zinnigs over de winnaar te zeggen.

Collega’s hier zijn allemaal naarstig op zoek naar alternatieven voor Loreen, en iedereen noemt andere namen. Zelf houd ik het dan maar bij Duitsland, Italië en Servië omdat dat liedjes zijn die bij een vakjury Zweden kunnen verslaan. Ach, de loting zal ook wel van groot belang zijn. En die weten we pas nadat de halve finales zijn afgelopen. Alles dus op z’n tijd.

De dag loopt hier langzaam op z’n einde. Ik ga straks nog wel de repetitie van het Verenigd Koninkrijk filmen. Persconferenties zijn er niet meer, dus wellicht blijft er wat tijd over (luxe!) om aan de Leekwijzer te werken. Het openingsfeest vanavond laten Dennis en ik waarschijnlijk aan ons voorbij gaan. In een ervaring als het Songfestival kun je elke seconde van de dag zestien geweldige dingen tegelijkertijd doen-soms is het zaak dingen heel bewust te laten.

Tijd voor Engelbert! En tijd dus ook om jullie een fijne avond te wensen.

Steef van Gorkum

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.


Acties

Information

2 responses

19 05 2012
Jacob

Geen probleem als er af en toe wat vertraging is hoor. Je hebt ook sowieso al enkele uren voorsprong op ons, waardoor ik dit artikel al lees (om 19u), nog voor je het geschreven hebt (om 20u30) 🙂

19 05 2012
Jill

Again, a nice piece to read.

I agree, no worries in delay! And I have a 9 hour difference in time, so technically I read before everybody 🙂

Geef een reactie

