Vrienden maken

18 05 2012

Donderdag 17 mei om 21.30. Zesde liveverslag vanuit het appartement in Baku. Ik maak vrienden op de juiste plek, maar ook vijanden door op de verkeerde plek te gaan staan.

Door mijn laptopperikelen verschijnt dit artikel met enige vertraging. Excuses hiervoor. Wie volledig actueel wil blijven kan ook kijken op www.esfmagazine.nl .

Mijn laptop ben ik toch maar niet gaan halen. Daarvoor was mijn schema bij ESC Daily vandaag te druk. Dennis leende me derhalve zijn laptop om de filmpjes mee te uploaden, en het schrijven van dit stukje heb ik noodgedwongen vanuit het appartement gedaan. Op die manier kan ik jullie toch nog kort iets meegeven van wat ik vandaag heb gedaan.

Onderweg naar de IJslandse repetitie kwamen we vandaag trouwens Sipke Jan Bousema tegen. Na een kort gesprekje over de eeuwige vertragingen moesten we hem nog even de weg wijzen naar het accreditatiecentrum. Maar natuurlijk hebben we meer gedaan dan alleen dat. Behalve het begroeten van een legioen aan net gearriveerde oude bekenden (het is wisseldag vandaag), en het kennismaken met de Azerbeidzjaanse dames achter de balie volgde ik voor ESC Daily opnieuw alle repetities.

Mijn favorieten vielen daarbij praktisch allemaal tegen! Eerst IJsland, dat de kans liet liggen om bijvoorbeeld Griekenland pijn te doen door een sterke en pure performance neer te zetten. De vocalen zijn goed, en ik houd nog steeds van het lied- maar de regie is vol wideshots en Jonsi kijkt consequent buiten de camera. Bovendien maakt zijn outfit dat het geheel een beetje commercieel over komt.

Roemenië presenteerde zich ook niet expliciet als de titelkandidaat die ik had gehoopt. Veel rommelige shotwisselingen en een nietszeggende achtergrond. Het optreden van Mandinga is beter dan bij de nationale finale, en de finale gaan ze zeker halen. Maar het verschil met Zweden in regie en beeldvoering is te groot.

Gelukkig viel Zwitserland mee. De zanger van Sinplus brengt veel energie op het podium, en na een aantal mislukte pogingen kwam het moment waarop de broers samen in één microfoon zingen op het einde dan toch goed in beeld. Van België ben ik een stuk minder overtuigd na de matige tweede repetitie, en Cyprus zong weliswaar matig maar is qua act sterker dan concurrent Griekenland.

Speciaal voor de fans van ESC Daily moest ik Dennis’ “favoriete inzending” San Marino filmen. Daarbij kwam ik nog lelijk in botsing met een stel opgefokte Italianen omdat ik bij het filmen in hun camerabeeld stond. Ze bleven maar aan mijn schouder hangen- excuses voor het schokkerige beeld dat dat oplevert- en staken na afloop cynisch hun duim omhoog omdat ik weigerde van plaats te veranderen.

Gelukkig heb ik vandaag echter vooral vrienden gemaakt. Via die gelegde contacten, een aantal slim uitgedeelde visitekaartjes en een paar keer brutaal op de juiste plek staan hebben Dennis en ik trouwens ook uitnodigingen gescoord voor diverse feesten. Het Euroclubseizoen gaat dus toch echt beginnen, met vanavond the Georgian Party als opening! We hebben er zin in. Morgen volgt uiteraard verslag.

Steef van Gorkum

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.


Acties

Information

Geef een reactie

