Filmen en schrijven blijft een lastige combi

18 05 2012

Vrijdag 18 mei om 19.45. Achtste liveverslag vanuit het perscentrum in Baku. Jakopo is bang voor de grote show, en Zeljko heeft niets om zich zorgen over te maken.

Om precies twaalf minuten over acht schalden de openingsklanken van ‘Ola Nordmann’ uit mijn telefoon ten teken dat een korte nacht ten einde was gekomen. Dennis bleek al uit bed en Friso zat zelfs al in de bus naar Shaki. Maar goed, hij had dan ook niet het Georgische feest nog in de benen.

Dennis en ik waren ’s ochtends nog wel wat stilletjes. Daar kwam snel verandering in toen we bij het betreden van het perscentrum een jongen in een Ajax-shirt zagen lopen. Dennis had de jongen eerder deze week ook al op dat shirt aangesproken- toen bleek dat hij geen woord Nederlands of Engels sprak. Vanaf dat moment proberen Dennis en ik ons ongenoegen over het shirt te laten blijken door in het voorbijgaan telkens ‘Die derde ster’ en ‘Pannenkoek!’ te schreeuwen (een verwijzing naar dit briljante moment). Volgens mij begint de jongen inmiddels iets door te krijgen.

Nog voor de eerste repetitie begon, kwam Telegraaf-collega Richard van de Crommert naar ons toe om te informeren naar het inmiddels al flink opgeblazen hackincident. Dennis legde in scherpe bewoordingen uit dat wij het in de eerste plaats natuurlijk triest vinden voor de getroffen websites (met name ESC Today schijnt een enorm archief kwijt te zijn), maar dat we niet willen meegaan in de hype dat Baku niet veilig zou zijn. Er loopt hier meer security rond dan journalisten, en bovendien is de sfeer in de stad uitermate vriendelijk. Een paar computerfreaks uit Iran veranderen niets aan die situatie.

Dan de repetities. Het was een drukke dag! Ik merk dat mijn hoofd enigszins omloopt sinds de dag dat ik mijn laptop vergeten ben. Alsof ik continu achter de feiten aan loop. Opmaakdingen vergeten, net te laat om een repetitie voor Daily vanaf het begin te kunnen filmen. Het zijn details die vaak wel weer te repareren zijn, maar er is amper tijd voor zulke herstelwerkzaamheden. Met mijn werk voor ESC Daily en ESF Magazine tegelijkertijd is het programma overvol.

Vandaag filmde ik voor ESC Daily de repetities vanaf Moldavië. Eerder op de ochtend had ik met Dennis al geconstateerd dat de lichteffecten van Oostenrijk op het televisiescherm lang niet zo goed gaan overkomen als tijdens de nationale finale. Moldavië is aanstekelijk, en wordt ook grappig gebracht. Ik begin Lautar’ steeds leuker te vinden, nadat ik het in de Moldavische nationale finale nog heb neergesabeld. Wellicht speelde de frustratie over de andere twintig slechte deelnemers daarbij ook een rol.

Ierland pakt uit met een fontein, en dat is op zich leuk gevonden. Erik is ervan overtuigd dat tijdens de liveshows één van beide broers de ander in het water zal duwen. Volgens mij doet het er niet veel toe, de finale zal Jedward sowieso wel halen. In het daaropvolgende blok van de tweede halve finale maakte Zeljko Joksimovic indruk met een professionele repetitie. Elk shot is tot in de puntjes uitgedacht. Ik ben heel benieuwd welke plek Servië in de finale gaat loten.

Over de tweede repetitie van Joan Franka heeft Dennis jullie uiteraard al uitgebreid bijgepraat. Laat ik nog zeggen dat het begin erg rommelig was, met een paar foute shots die in de eerste repetitie nog goed gingen. De laatste take was wel goed, en het bandje speelde de instrumenten beduidend geloofwaardiger dan tijdens de eerste repetitie. Toch moet in de laatste paar shots de beweging van de bandleden beter worden vastgelegd. En zelfs dan is de concurrentie nog hoog in deze halve finale.

Bij Wit Rusland ging er nog veel meer fout: Jakopo ging onderuit tijdens zijn ‘zweefshot’. Na de persconferentie kwam hij even naar me toe. Hij vertelde dat hij nu wel schrik heeft voor donderdagavond: ‘It can’t go wrong again. I don’t want to fall on the big night’. Het was leuk om hem na Brussel nog eens te spreken. Vanavond op het Zwitserse feest hoop ik ook Ivan van Sinplus nog even succes te kunnen wensen.

Het wordt inmiddels hoog tijd om me op dat feest voor te gaan bereiden. Op het einde van mijn verhaal geef ik jullie nog mee dat ik mijn eerste radio-interview gegeven heb: aan een regionale omroep uit Woerden. Verzoeken van andere stations liggen al klaar. Dat is een welkom toetje voor de tweede week, als de grootste drukte er voor mij in principe op zit.

Ik verlang naar die rust, want filmen en schrijven blijft een lastige combinatie. Maar ik ga het heen en weer rennen met Dennis tussen zaal en werkplek ook missen. Gelukkig is er morgen nog een dag. En wat voor één: de finalisten komen voor het eerst aan bod. Eerst nog even naar de Euroclub, en dan tune ik morgen weer bij jullie in. Fijne avond nog!

Steef van Gorkum

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.


Acties

Information

3 responses

19 05 2012
Karin

Wat erg dat ESC today gehackt is. Gisteren was de internationale dag van de homo-haat!!!Je wil toch niet weten dat dat bestaat!!! In Georgië waren homo”s en lebiennes de straat op gegaan juist om tegen die dag te demonstreren, maar dat werd niet zo”n leuke ontmoeting met de plaatselijke gelovigen. IK ben blij dat het in Bakoe rustig en veilig lijkt en ik hoop dat deze idiotie tot gisteren beperkt blijft. Internationale dag van de homohaat…..brrr!

19 05 2012
Karin

Niet goed geluisterd, oef, internationale dag TEGEN homohaat…
Ja die moet er zijn, helaas……

19 05 2012
Luuk

Filmpje van pannenkoek!! GENIAAAALLL!!!!!!!!

Geef een reactie

