Knopen doorhakken

16 05 2012

Woensdag 16 mei om 17.45. Vierde liveverslag vanuit het perscentrum in Baku. De repetities geven duidelijke signalen, en ik heb eindelijk het gevoel dat het Songfestival is begonnen.

Na mijn tweede dag in het perscentrum kan ik zeggen dat ik echt geland ben. Niet alleen in Baku, maar ook in het Songfestivalwereldje. Nadat ik gisteren nog met mijn ogen knipperde bij de aanblik van repetitiezaal, persconferentiehal en persruimte lukte het me vandaag om ook echt conclusies te verbinden aan wat ik zag.

Bovendien waren de repetities vrij uitgesproken sterk of zwak. De dag van vandaag was een dag van hokjes vakjes, van knopen doorhakken. Bijvoorbeeld: géén Georgië in de finale. De eerste mannelijke artiest voor Georgië wordt (hopelijk en zeer waarschijnlijk) ook de eerste Georgiër die de finale misloopt. Het geheel is op beeld te slap, te fragmentarisch.

Ook over Kroatië waren Dennis en ik het snel eens- in negatieve zin. We houden allebei van het liedje en ik natuurlijk ook nog van het land op zich, maar Nebo wordt te gladjes gebracht. Een hoeslaken, een windmachine… Na Slovenië valt Kroatië weg.

De meeste aandacht ging uit naar de repetitie van topfavoriet Loreen. Hoewel ik vooraf zinspeelde op een tegenvallend resultaat, moet ik die theorie nu overboord gooien. Zweden heeft het goed voor elkaar: geen wideshots, alles close, en met de vocalen van Loreen is niets mis. Beter dan dit kun je het lied niet op televisie brengen.

Ook de Noren doen goed werk met Tooji. Een aantal nieuwe innovatieve shotkeuzes zijn in de regie ingevoegd, waaronder het openingsshot, en naar mijn smaak zijn dat goede keuzes geweest. Verder is Estland een stuk beter zonder piano, en Bosnië een stuk minder met. Maar waarschijnlijk gaan beide landen gewoon door.

Mijn werk voor ESC Daily werd tussen de middag nog even druk, toen ik de coördinatie van de video-update op me moest nemen. Met andere woorden: Georgië filmen, terug naar mijn werkplek, inladen, op youtube zetten, in het artikel plaatsen, commentaar schrijven terwijl de volgende repetitie alweer begonnen is.

Later in de middag kwam er gelukkig ondersteuning van een Servische collega. Dat maakt dat ik nu op het einde van de dag (het is hier alweer bijna 20.00) nog even tijd heb om jullie een update te sturen. Na de repetitie van Litouwen gaan Dennis en ik contact zoeken met Friso om wat avondeten te regelen. En morgen gaan we dan wellicht naar de Euroclub voor het Georgische feest. Dat kan immers onmogelijk slechter zijn dan hun inzending.

Steef van Gorkum

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.


Acties

Information

Geef een reactie

