Perfecte start

15 05 2012

Dinsdag 15 mei om 12.30. Eerste liveverslag vanuit het perscentrum in Baku. De reis verloopt vlekkeloos, de ontvangst is warm en het perscentrum luxe.

We zijn in Baku! En het Eurovisie Songfestival 2012 had voor mij niet beter kunnen beginnen dan dit. De vlucht was vermoeiend maar rustig, de overstap op Moskou verliep vlekkeloos en bij aankomst wachtte ons een dubbel welkomstcomité! Inmiddels zit ik, met accreditatie en al, te genieten van een gratis flesje appelsap in het perscentrum. Voordat mijn drukke werkdag bij ESC Daily begint loop ik nog even de gebeurtenissen vanaf gisteravond met jullie door.

Om 20.30 ontmoette ik Friso op Schiphol Airport en nadat onze bagage was ingecheckt konden we om 22.30 instappen. Onderweg naar Moskou merkte ik direct de voordelen van het samen reizen. De tijd vloog terwijl Friso en ik ons vermaakten met het Russische introductiepraatje (dat beter verstaanbaar was dan de Engelse vertaling), de blikmaaltijd en de aanblik van een paar knappe Slavische stewardessen.

Op Moskou Sheremetyevo waren we allebei wat zenuwachtig voor de overstap, maar ook dat viel mee. Bagage ging automatisch over naar het volgende vliegtuig, en wijzelf konden door een sluiproute binnen een kwartiertje van gate naar gate. Daar hadden we nog zes uur wachttijd, en dus probeerden we wat slaap te pakken. Ook in het vliegtuig naar Baku waren onze ogen voornamelijk gesloten.

Het vliegveld in Baku is klein, de bagage derhalve snel uitgeladen. En nadat onze visa waren gecontroleerd konden we naar de aankomsthallen. Daar werden we dubbel verwelkomd; eerst door Laman, een Azerbeidzjaanse collega die ik in Brussel heb ontmoet, en daarna door een taxichauffeur die een bordje met ‘Friso. Steven.’ omhoog hield. In Engels én in Cyrillisch schrift! Waanzinnig.

Laman bleek meteen van onschatbare waarde: ze vertaalde onze plannen naar de taxichauffeur die geen woord Engels sprak. Met de koffers in de achterbak reden we vervolgens naar het centrum van Baku. Friso en Laman becommentarieerden elk gebouw langs de weg, ik rustte uit en genoot van wat ik nu al een prachtige stad begin te vinden.

We dumpten onze bagage in een ruim appartement, dat behalve de lekkende douche werkelijk alle verwachtingen overstijgt. De roze koeken op de eettafel indiceerden dat Dennis zich eerder al had geïnstalleerd. Daarna gaf Laman ons een rondleiding door de stad. We aten een typisch Azerbeidzjaanse lamschotel op een dakterras en wandelden langs de boulevard. ‘Where are you? Barcelona?’ “No! Bakuuuuu!”

De keus om eerst even in de stad ‘te landen’, was uitstekend. Door niet meteen een gat in de dag te slapen komen we vrijwel direct in het Azerbeidzjaanse ritme. Om die reden bleven we gisteravond na thuiskomst ook nog ruim twee uur met Dennis bijpraten, voor we rond middernacht (21.00 Nederlandse tijd) naar bed gingen. ‘s Ochtends was het voor Dennis en mij immers weer vroeg dag.

We hebben mijn accreditatie opgehaald. Het Eurovisiegevoel keert meteen terug: ik heb een badge, ik stel weer wat voor in dit kleine aparte wereldje. Het perscentrum ziet er uitermate professioneel uit en de wandeling naar de zaal is te overzien. Ik ben werkelijk geland, en alle stress over de lange reis naar Baku ten spijt: het is allemaal perfect verlopen! Beter zelfs nog dan vorig jaar in het nabije Düsseldorf: mijn vingers zijn nog heel en de gedachte dat ik de hele week niet hoef te verhuizen werkt bevrijdend.

Tijd om te genieten van Servië en te stressen over Nederland. Tijd ook om oude bekenden aan te spreken. Maar bovenal tijd om mijn werk voor ESC Daily op te pakken; ik film voor hen vandaag de repetities van Nederland tot en met Bulgarije, en plaats die videos dan meteen ook op deze site. Voor nu wens ik alle Nederlanders een prettige morgen; later in wat voor jullie de middag is tune ik in voor een nieuw verslag.

Steef van Gorkum

Inpakken was zoals altijd weer een crime, maar ik heb me weten te beperken. Let wel: die televisie gaat dus NIET mee.

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.


Acties

Information

3 responses

15 05 2012
Karin

Goed om te horen dar alles zo goed verlopen is! Veel plezier!

15 05 2012
Myriam

Like! fijne tijd in Baku!!

15 05 2012
Jill

Great to hear. It sounds really nice so far, Steef! Have an awesome time there!

Geef een reactie

