Leuke dag, matige optredens

15 05 2012

Dinsdag 15 mei om 18.30. Tweede liveverslag vanuit het appartement in Baku. Joan heeft een goede repetitie achter de rug, maar de overige landen maken weinig indruk.

And the first day has gone by. Wat is het heerlijk om hier weer bij te zijn. De hele dag stressen, vliegen en werken om alle repetities en persconferenties te kunnen coveren. Het scheelt dat ik niet elke persconferentie meer hoef bij te wonen, maar daar is wel het filmen voor ESC Daily voor in de plaats gekomen.

‘s Ochtends kreeg ik mijn eerste briefing van Renee (hoofdredactrice van Daily) en vanaf Nederland moest ik met de camera op pad. Nadat ik zelf de eerste take gefilmd had, nam ik met Dennis de tijd om de tweede take op de grote schermen te bekijken. Dat viel niet tegen!

Voor het eerst sinds jaren heeft Nederland weer een eigen regieplan ingediend. Dat houdt in dat iedereen van tevoren weet hoe het eruit moet zien, en dat de repetities dus ook volledig benut kunnen worden om dat beoogde resultaat te bereiken. Uitkomst is Joan Franka als haar eigenzinnige zelf, met tooi maar zonder ‘Treble’. Op de catwalk rechts zit wel een bandje dat op het einde van de show om Joan heen komt staan voor een ‘Bosnisch’ groepsshot.

De Nederlandse repetitie was naast Servië en Oekraïne de enige die serieus door andere landen bezocht werd. De optredens van Macedonië, Malta, Bulgarije en Wit Rusland werden door de meute met enige scepsis overgeslagen, al heeft Wit Rusland wel een leuk foefje gevonden om de tekstregel ‘I just loose faith in gravity’ uit te beelden.

Een finale zonder Oekraïne is al jarenlang mijn droom, maar na de eerste repetitie geloof ik er niet meer in. Gaitana brengt haar lied sterk, met veel beweging en kleuren op het podium. Danny Saucedo heeft het in Zweden niet gered maar staat bij Oekraïne nu alsnog op het podium- of heeft iemand misschien zijn jasje geleend?

Overigens gebruikt Oekraïne ook de schermen achter het podium op een nieuwe en zeer slimme manier. Achter Gaitana wordt een dansende mensenmassa in beeld gebracht, wat enthousiasme uitstraalt. Malta gebruikt eenzelfde tactiek, en het zou kunnen werken- ik bespeur een nieuwe trend.

Het leven in het perscentrum is verder prima voor diegenen die niet continu aan het bikkelen zijn. Gratis fruitsalades en Azerbeidzjaanse zoetwaren zorgen voor de ideale combinatie van suikers en vitaminen- ik ga deze week wel doorkomen. Enige nadeel is dat de repetities en persconferenties allemaal verschrikkelijk uitlopen, waardoor ik ver na etenstijd pas het perscentrum kon verlaten.

Desondanks voel ik me nu al helemaal op mijn plek. Het Songfestival is begonnen, Nederland doet mee en ik probeer weer verschillende media tegelijkertijd in de lucht te houden. Zo hoort het te zijn. Overdag tenminste, want nu is het hoog tijd om Friso en Laman op te zoeken voor een Azerbeidzjaans diner. Tot morgen!

Steef van Gorkum

nb. All pictures on this blog are owned by Steef van Gorkum. Using them without asking me first, is of course prohibited.


Acties

Information

Geef een reactie

