Denderend feestje

9 05 2012

Friso Veenstra weet eigenlijk niets van het Songfestival. Toch reist hij in mei af naar Baku om het circus van dichtbij mee te maken. Hij is nu ‘De Leek op weg naar Baku’. In zijn tweewekelijkse rubriek bekijkt Friso het Songfestival vanuit een totaal ander oogpunt.

Door Friso Veenstra

Een Azerbeidzjaans woordenboek ligt tussen een doosje diarreeremmers en een tube tandpasta op tafel. Klinkt als de ingrediënten voor een denderend feestje, zou je zeggen, maar in dit geval zijn het spullen die nodig zijn voor een reis naar Bakoe. Zondag vertrek ik voor twee weken naar het land van olie en oligarchen, van secularisme en security, en, dit jaar, het Songfestival.

Voor mij als nieuwkomer zal het vreemd zijn me tussen de Songfestivalfans en –kenners te begeven. Het wereldje is me totaal onbekend en ik vermoed dat Steef me regelmatig dingen zal moeten uitleggen. Als hij daar de kans voor krijgt, want Steef zal als een krankzinnige aan het werk zijn en weinig tijd hebben voor de naïeve vragen van een leek. Een geaccrediteerde leek, weliswaar, die door die accreditatie overal kan komen. En workaholic Steef af en toe een broodje kan brengen in het perscentrum.

Gelukkig is er naast het Songfestival nog meer te beleven in Azerbeidzjan. Terwijl de internationale pers zich in Bakoe bezig houdt met de versoberde tooi van Joan Franka en de waarschijnlijk niet versoberde kapsels van Jedward, krijg ik de kans om het land eens van een andere kant te zien, zowel geografisch als metaforisch. In mijn agenda staan uitstapjes naar kleine bergdorpjes en grote steden met  bizarre bazaars, hoewel ik dat oorspronkelijk niet gedacht had. Ik ben vogelvrij. Hopelijk is Azerbeidzjan dat niet.

Wanneer ik zaterdag mijn koffer inpak, zal ik ook het woordenboek, de diarreeremmers en de tandpasta meenemen. Voor een denderend feestje. In Azerbeidzjan. Of all places.

Met dit artikel zit Friso’s weg naar Baku erop, maar niet getreurd! Vanaf woensdag 16 mei kun je zijn belevenissen in Azerbeidzjan volgen in de vervolgrubriek ‘De leek in Baku’.


Acties

Information

Geef een reactie

