Dit doen wij in Baku!

6 05 2012

Ook in Baku volg ik het Songfestival natuurlijk op de voet! Het liedjesfestijn begint al over enkele dagen, en dus is het tijd om vooruit te blikken. Niet op het festival zelf, maar op de berichtgeving. Wat kunnen de fans zoal verwachten?

Over precies een week vertrekken Leek Friso en ikzelf naar Baku. ESF Magazine-redacteur Dennis is dan al enkele dagen in Azerbeidzjan en onze collega Erik schuift later nog aan. Met deze sterke bezetting gaan we doen wat we eigenlijk altijd gedaan hebben: het Songfestival verslaan vanuit een alternatieve hoek. Naast achtergrond en opinie zal de focus in Baku echter ook liggen op een kijkje achter de schermen.

Let op: niet alle artikelen verschijnen ook op deze URL! Een aantal van mijn liveverslagen zullen hier wel te lezen zijn, maar wie niets wil missen schakelt het beste over naar www.esfmagazine.nl . Daar ben ik sinds begin dit jaar hoofdredacteur en de focus van mijn werk zal naast mijn stageplaats ESC Daily dan ook met name bij ESF Magazine liggen.

Hoofdzakelijk steunt de berichtgeving van ESF Magazine op vier pijlers. Hieronder kunt u vast een voorproefje lezen van alle vier:

“We beginnen natuurlijk bij de basis. In de rubriek ‘Road through Baku live’ levert ESF Magazine beeldmateriaal van de repetities, voorzien van een kort commentaar. Deze rubriek vormt min of meer een voortzetting van de Buitenlandse Nieuwsupdate die we gaven in de aanloop naar het Songfestival, en wordt vanuit het thuisfront gecoördineerd door onze redacteur Gert Waterink.

Wie de volledige Songfestivalervaring wil beleven, kruipt in de huid van onze hoofdredacteur Steef van Gorkum. In Oslo en Düsseldorf deed hij al openhartig verslag van zijn belevenissen in de hectiek van het Eurovisiecircus. Aan die opzet verandert dit jaar niets. Of Steef nu een repetitie filmt, de Euroclub bezoekt of botst met een Azerbeidzjaanse taxichauffeur- lees ‘Steef achter de schermen’ en je bent er zelf bij.

2012 moet het jaar van de ommekeer worden. Het Nationaal Songfestival onderging een enorme metamorfose en die verbeterslag kan nu verzilverd worden met een goed resultaat voor Nederland! Daarom kunnen de patriotten onder ons elke dag afstemmen op ‘De dag van Dennis en Joan’. Hierin leest u hoe redacteur Dennis van Eersel zijn eerste Songfestival beleeft. Voor zijn werkgever RTV Rijnmond volgt hij Joan Franka op de voet.

Ook onze leek Friso Veenstra reist af naar Azerbeidzjan. In de aanloop naar die reis gaf hij de lezers al regelmatig een voorproefje van zijn eigenzinnige schrijfstijl, en natuurlijk gaat ook hij vanuit Baku bloggen. Verwondering is troef als Friso kennis maakt met het Songfestivalcircus, waarvan hij nu nog slechts het vreemdste kan vrezen. Volg daarom ook zijn verhalen via de rubriek ‘De leek in Baku’.”

Deze vier rubrieken vormen de ruggengraat van de berichtgeving. Maar natuurlijk is er ook nog de prijspole, waarmee ook dit jaar een promopakket te winnen valt. Mijn advies is dus duidelijk: volg het Songfestival via mijn blogs en vele andere artikelen op www.esfmagazine.nl! Wij wensen onze lezers een fantastisch Songfestival toe. Opdat Joan maar goed mag scoren, en Azerbeidzjan zich van zijn gastvriendelijkste kant laat zien. Stay tuned!

Met vriendelijke groeten,

Steef van Gorkum


Acties

Information

5 responses

6 05 2012
Robbert Rotterdam-Berlin

Mag ik een verzoekje doen, beste redactie? Kunnen jullie je dit jaar ook richten op hoe de verschillende inzendingen op het scherm overkomen? Dus niet alleen hoe het er vanuit de zaal uitziet? Vorig jaar heb ik gemerkt dat vele verslaggevers van verschillende sites de vele acts beoordeelden vanuit de zaal. Dat leidde tot commentaren zoals: “De act van Hongarije valt tegen. Het ziet er allemaal heel statisch uit”. Op het scherm was het echter allesbehalve statisch. Op het moment dat de zangeres verviel in niets doen, zwenkte de regie behendig naar de dansers zodat de kijker wel moest denken dat er heel wat aan de hand was op het podium. Via You Tube kom je ook niet alles te weten omdat de beelden van de repetitie daar ook niet de beelden zijn van het televisiescherm. Bij voorbaat dank alvast voor de informatie.
En dan nog de voorspellingswedstrijd. Gaat deze dit jaar nog door? Ik zit er al helemaal klaar voor om aan de hand van de repetitieopnamen en de commentaren op de verschillende sites tot afgewogen oordelen te komen, uitmondend in , hoop ik, winnende voorspellingen.

7 05 2012
eurovisie

Robbert! Laat me meteen even je vragen beantwoorden. De prijspole keert, zoals je in de tekst kunt lezen, natuurlijk terug. Je kunt dus je titel verdedigen. En wat commentaar betreft probeer ik altijd ook de regie en de tv-beelden in ogenschouw te nemen. Lees mijn commentaar vorig jaar nog maar eens terug, toen ik bijvoorbeeld de eindeloze pogingen van de Bosnische delegatie heb gevolgd om hun opvoering goed in beeld te krijgen. We gaan ons best doen je zo goed mogelijk in te lichten!

8 05 2012
Jacob

En ik zal proberen om mijn titel van 2 jaar geleden nog eens te behalen🙂

Ik lees in principe weinig of geen andere ESF sites, dus ben volledig op jullie aangewezen voor de berichtgeving😉. Maar ‘k weet al van de vorige jaren dat dat zeker goed komt!

17 05 2012
Sanne Ter Horst

Ik heb een vraagje, ik vind het onwijs gaaf dat het ESC dit jaar in het prachtige azerbaijan wordt gehouden, maar om hoe laat en welke zender word het dinsdag, donderdag & vrijdag uitgezonden. Vorrig jaar was dat op nederland 1, om half 9 is dat nu ook het geval? Alvast bedankt !

18 05 2012
eurovisie

Sanne! De shows zijn op dinsdag, donderdag en zaterdag om 21.00. De zender weet ik niet uit m’n hoofd, check de gids maar even🙂

Geef een reactie

